Yang sudi menjengah...TQ

Wednesday, September 30, 2009

...JATI...metaforaku

*************************************************************************************
*************************************************************************************

Jati. Pertemuan aku dengannya membuatkan hidupku lebih bermakna. Pertama kali melihatnya, hatiku terpaut dan tertarik, bukan kerana parasnya, bukan kerana tingginya. Tetapi kerana keteguhan dan kekuatanya berdiri tegak mendongak langit yang membiru.

Tegap.
Teguh.
Kuat...!!!

Di Lembah Klang itulah tempat bermula segala episod. Banyak lagi spesis yang sama. Tapi hatiku tetap tertarik dengan Jati. Entah kenapa. Seribu persoalan bermain di benak fikiranku.

"Bukan apa pun si Jati ni. Sama je macam yang lain kot." bisik hati kecilku yang masih di serbu seribu persoalan.

Bagi rakanku yang lain mungkin mereka memandang Jati hanya seperti apa yang mereka nampak. Tidak bagiku. Dia lain. Aku mengaku. Pertama kali ketemu dengan Jati aku dapat merasakan banyak persamaan. Memang sesuai bagiku untuk menjadikannya teman di dalam rumahku bersama-sama perabot-perabot yang lain.Lantas aku pertaruhkan nyawaku untuk mendapatkan Jati . Walaupun ada ramai lagi yang mahukannya. Malah ada antara penduduk di sekitar itu, memang mula menyukai Jati lebih sekian lama.

Satu..!!!
Dua....!!!!
Tiga....!!!!

Gedebukk..!!!

Aku dapat Jati. Jati milikku. Orang lain tiada hak untuk merebutnya lagi.
*************************************************************************************

Di luar kawasan aku bertemu Jati, aku mula memproses Jati. Ku tilik segenap ruang dan pelusuk bahagian Jati. Cantik. Sama macam Jati yang lain. Tiada pecahnya. Tiada celanya. memang indah di pandangan mata gerangan-gerangan manusia seperti ku.

Kulitnya sama.
Kerasnya pun sama.
Warnanya apatah lagi sama.

Pendek kata, kau memang serupa dengan yang lain. Sama. Memang cantik dan indah di pandang. Itulah juga membuatku tertarik dengan mu Jati.

Tapi...........


Ku tatap, ku renung, ku belek sekali lagi. Baru aku tau masih ada silapnya. Masih ada kelemahannya. Aku nampak lubang di batang mu. Aku nampak parut di kulit mu. Walaupun kecil dan sudah lama, namun aku tetap sangsi dengan setiap kecelaan yang ada di situ. aku belek lagi.

Lubang tupai dah ada.
Lubang burung belatok pon dah ada.
Mungkin lubang manusia je yang belum ada.

Warna hitam getahmu dah kelihatan.
Warna kelabu kulitmu makin pudar.
Mungkin warna ini dapat ku lunturkan terus dan menggantikan dengan satu kilauan warna yang cantik dan lebih suci dari warna hitam.

Tak apa. Kau dengan aku, aku takkan tebuk lubang apa-apa pun. Walau secalit parut pun tidak akan ku tinggalkan. Malah akan ku betulkan setiap lubang, parut, warna yang cacat itu dengan satu kebenaran dan satu nilai estetika yang tinggi serta hakiki di pandangan mata kasar manusia. Akan ku calitkan kembali kotoran-kotoran di setiap bahagian mu tu dengan seribu kebaikan dan keistimewaan. Aku takkan memperlakukan kau seperti tupai-tupai dan si belatok itu. Tiada tanggungjawab membinasakan benda lain.

*************************************************************************************

Ya, pada mulanya amat sukar untuk aku memproses kau Jati.

Keras,
Liat,
Padat,
Mampat,
Jati...................

Aku usahakan juga. Ramai yang datang pada kau Jati untuk mengambil kau daripada ku. Tetapi aku ingkar dan tidak pernah akur pada setiap permintaan mereka. walaupun dalam sesekali kau sering menunjukkan respon yang baik pada orang-orang yang datang, aku tetap mahukan kau Jati. Aku tau, kau sering berguling-guling di dalam stor simpanan aku kerna ada yang datang mahu mengambil kau. Ada yang menawarkan segalanya untuk mendaptkan kau. Walaupun aku tau kau sudah ada perasaan sedikit padaku Jati, namun bagiku mereka yang hadir tanpa di undang ini banyak membuatkan hati aku sakit dan terguris. Aku ingin jadikan kau kerusi yang cantik, menarik dan indanh sekali. Agar semua orang yang mengata pada kau sewaktu kau di ambilku tempoh hari menjadi satu kisah yang lupus di telan zaman.


Aku tidak pernah memikirkan soal bahagian-bahagian kau yang tidak sempurna itu. Kalau berlubang, boleh ku tampal. Kalau pudar, bolehku warnakan kembali dengan warna yang berseri-seri lagi. Usah kau khuatir semua itu. Hatiku ikhlas menjadikan kau teman dalam rumah ku.
*************************************************************************************

Di rumahku, rakan-rakanku banyak persoalkan tentangpilihanku.

"Kenapa ko amek Jati yang ni?? Kan ada banyak lubang tu. Banyak pulak compang nye..."

Arghh..!!!

Biarkan. Apa yang diorang nak cakap, cakap lah. yang aku tahu aku sudah buat pilihan. dan pilihan hatiku adalah kau Jati..!! Kau..!!!
*************************************************************************************

Ya walaupun sekali-sekala ada juga perkara yang membuatkan aku marah dan sakit hati dengan kau. Walaupaun sesekali ada juga perkara yang kau sakit hati dengan aku, namun itu semua dugaan. Semua itu ujian darinya untuk aku lebih bersabar. Aku harus menjaga kau dengan sempurna agar kelak kau tidak lagi di perkatakan oleh rakan-rakan ku lagi. Biar kau jadi perabot kerusi yang cantik dan satu-satunya di hatiku. Bukan lagi almari cemaraku, meja cengal ku, rak kasut besi ku dan lain-lain.

Alhamdulillah.

Sekarang kau sudah jadi satu kerusi ruang tamuku yang paling cantik dan lawa. Entah apa lagi yang hendak aku catatkan di setiap sudut dirimu. kau berubah sepenuhnya. Kalau dulu terdapat cacat cela padamu,, namun sekarang tidak lagi. walaupun kau tidak seratus peratus mencapai piawaian sebagai kerusi mewah, dan sempurna, namun bagiku sudah memadai sekadar kau berubah menjadi kerusi, berbanding dahulu. Kau lebih baik dari dahulu.
*************************************************************************************

Namun segalanya hancur lebur. Di balik tabir itu aku terlihat raut rupamu Jati. Walaupun kau keras dan kuat suatu masa dahulu, tidak ku sangka kau berubah menjadi lemah. Banyak pula kerenah kau. Bukan aku sakit hati pada kau. Tapi aku mengharapkan kau mengerti bahawa setiap tingkah laku mu di ruang tamu, walaupun hanya berbunyi apabila tubuhku menghempap mu, membuatkan aku terfikir sejenak. Kau seakan-akan tidak pernah menerima ku untuk melabuhkan diri di atas mu. Bukan ku pinta untuk tidur di atas mu. Hanya ingin menumpang rehat tubuh lesu ku sahaja.

"Krekk...krukk....!!"

Seakan-akan kau tidak lagi mahukan aku menjadi tuan pendampingmu. Sebelum kau meluluhkan hatiku, lebih baik aku undurkan diriku. Biarpun sakit hati dan sukar untuk aku membuat keputusan ini, namun bagi ku biarlah kau bahagia di rumah lain. Biarlah kau menjadi perabot berkelas tinggi.

Aku pinta kau untuk menghargai aku sebagai pendamping kau. Walau seketika dulu kau tidak sebaik sekarang, aku tetap menerima mu. Hargai aku. Berbaktilah padaku. sedangkan sewaktu kau menjadi kerusi ruang tamuku, tidak pernah aku melalaikan mu. Tidak aku hiraukan perabot lain di rumahku.

Kau dirumah,

Almari aku lupa untuk menguncinya,
Meja aku lupa untuk lap,
Rak kasut lupa untuk aku kemas,
Syiling rumahku pun aku biarkan bersawang.

Semata-mata untuk membersihkan kau Jati.
Untuk mencantikkan kau.
Untuk mengilapkan kau.
Untuk memastikan kau tidak seperti perabot ku yang lain.
*************************************************************************************

Mungkin bagimu amat mudah bagiku untuk melepaskan mu kepada orang lain. memang pedih untuk ku melepaskan mu. Apatah lagi untuk meletakkan harga dan nilai terhadap dirimu. Bagiku, kau sememangnya taidak ternilai untuk di tukar ganti. Tapi apakan daya......

Aku terpaksa melepaskanmu.

Aku cuma berharap agar kau tidak kembali menjadi seperti dahulu. Kau sudah menjadi kerusi Jati yang berkilau, bersinar malah cantik. Kekalkanlah sifat-sifat baikmu ini. Jangan sesekali biarkan tupai-tupai dan belatuk menebuk bahagian mu lagi. Kau bukan lagi di hutan seperti dahulu. Bebaskanlah dirimu bagi mendapatkan kehidupan yang baru di tempat yang baru. Aku juga mengharapkan agar warna kau tidak lagi pudar dan sentiasa berkilau. Agar kelak paling tidakpun dapat juga aku berbangga dengan hasil kerjaku terhadapmu. Tidak lagi kawan-kawanku memperkatakan tentang mu lagi. walupun kau bukan lagi dengan ku.
*************************************************************************************

Semalam, aku terjumpa dengan mu. Tapi bukan di mana-mana rumah. Kerna aku tau mungkin kau tidak mahu lagi berada di mana-mana. Aku sedar dengan prinsip kau tidak mahu bersama tuan rumah yang baru. Apatahlagi berada di tempat yang baru.

Aku lihat kau semalam, mungkin tidak seperti dahulu sebelum menjadi kerusi, namun ada sedikit perubahan padamu. Aku sempat melihat sedikit calar-balar pada mu walaupun kecil dan sedikit. Aku tau mungkin kau tidak dapat menerima keputusan aku melepaskan kau suatu ketika itu. Bagiku, bukankah kau pernah berjanji untuk mengekalkan dirimu sekarang walaupun bukan lagi berada di dalam rumah ku??

Tapi semalam......................













p/s: Jati tetap jati, tak mungkin menjadi cengal atau meranti. Tapi Jati tetap boleh menjadi perabot yang tinggi nilainya sehinnga ia reput di dalam rumah.....

12 comments:

  1. emm..aku rase macam ade yang tersirat dlm cerita ni..mula2 baca macam agak ngantok,tapi tengah2 die..aku rase mcm ...emm,err....ahh...biarlah!

    nilai estetika yg tinggi pada jati...
    mmg berkualiti..

    gier panjang entry ni kan? rajen ko kimi..heheheeh...

    p/s : entry yang mmg makan dalam ni beb..! i tell you..!

    ReplyDelete
  2. lapor diri dulu ... nanti baca kemudian sbb kena baca betul2.

    ReplyDelete
  3. bak kata kakuna, double meaning.

    klu pasal kayu jati, panjang betol entri ni.

    klu de maksud tersirat, ermmmmm...

    kat kawasan rumah aku ade kedai PERABOT JATI.

    ReplyDelete
  4. kelip2:
    mmg ada yang tersirat.. terserah pada yang menilainya...kalau ngantok bace smbil minum kopi or kacip fatimah...makan dalam??/makan hati kot...





    al-lavendri:
    tak pe bro , take ur time...gua tulis je..if ader mase bace la ok..
    thanks sangat...





    azza:
    uiks???no komen??/penat tu tulis panjang...hahaha





    arque:
    no idea???dah bace mesti ade idea...





    naddy:
    insya klu teliti betul2 akan faham...
    murah tak kayu tu??

    ReplyDelete
  5. saya dah baca. dan rasanya faham apa yang tersirat di sebalik yg tersurat. memang sakit hati kalau orang tak tahu nak mengenang jasa. tapi kan, kita berjasa bukan untuk di kenang. tak pe, banyak jati lain lagi.

    ReplyDelete
  6. betul2..bagus la if faham... tak perlu terang...
    thanks sebab bce entri boring yg pjg ni..

    :-)

    ReplyDelete
  7. Menyanyat hati la bro... huhuhu... Selamat Hari Raya

    ReplyDelete
  8. aku sudah habis baca baru ada idea.
    dalam sungguh maksudnya.

    'jati' tak kenang budi sebab acap kali meragam ketika kau gunakannya kan.
    so kau lepaskannya dgn syarat die berjanji untuk jaga dirinya.
    tapi aku tak paham kenapa 'jati' tak dpt terima keputusan kau melepaskannya.
    sedangkan die selalu meragam ketika bersama dgn kau.

    haha.aku rasa macam belajar cerpen time f4,f5 dulu.

    ReplyDelete
  9. salam....

    hebat...sangat hebat entri ni..

    ReplyDelete
  10. sharif:
    hohoho...ye le ni bro...jangan nangis daaa...



    arque:
    hoh???!!
    baru habis???tahniah bro.....anda pemenang ..hee




    anaklaut:
    terima kasih....anda lagi hbat...

    ReplyDelete

cakap jek..

Kelip-kelip..!!