Yang sudi menjengah...TQ

Saturday, September 12, 2009

Kita ke....

Di sudut tepi Pantai Dungun itu,
Kilang Kain di bina,
Kilang Mewarna kain pula di sebelahnya,
Mungkin sudah jodoh bertemu bersebelahan,

Pagi Isnin itu,
Sehelai kain putih di hasilkan,
Putih sesuci-suci lebaran di pagi syawal,
Putih bersih,
Tersusun rapi helaian-helaian benang menyusuri galur masing-masing,

"Siap juga kain putih ni. Susah nak di hasilkan."
"Itulah, cantik, bersih, putih dan suci lagi. Jangan cemarkannya.Ok??"

"Boleh kot. Nanti kita cuba corakkan dengan warna-warna yang indah.Dengan warna Harmoni."
"Baik."

Proses itu berlaku,
Sedikit demi sedikit warna di curah,
Sedikit demi sedikit lakaran di buat,
Sedikit demi sedikit sentuhan di buat.

Awas..!!
Salah curah warna,
Kotor nanti,
Tak indah,
Tak cantik,
Comot,
Carca merba nanti.

Awas..!!
Salah lakar nanti,
Tak cantik,
Kena padam,
Comot lagi.

Awas..!!
Salah bagi sentuhan,
Terkoyak,
Terabek,
Terobek,
Berlubang,


Sapa yang nak beli kan??
Sapa yang nak bawa pulangkan??
Sapa yang nak pakai??


Kalau indah,
"Cantiknya kain ni, lawanya. Tak cacat cela pun."
"Erm bolehlah kita padankan dengan songket ke, sutera lain ke, selendang ke. Tapi yang cantik-cantik la."

Kalau tak indah,
"Nape berlubang??Buang kan je la..Buat kain buruk."
"Erm nak padankan dengan kain ape ni??Susah nak padankan dengan songket. Bagi je ladengan tuala buruk tu. Jahitkannya."


Renung-renungkan...

39 comments:

  1. kain kapan mane ade warna...mne kene lukis2..
    bias2...haha

    ReplyDelete
  2. lu rase??
















    pasal ank la...
    laki ke pompuan ke...
    dua2 same..

    ReplyDelete
  3. ow.. stp owg de pdgn..
    tp bila aku bc...

    Awas..!!
    Salah bagi sentuhan,
    Terkoyak,
    Terabek,
    Terobek,
    Berlubang,
    Sapa yang nak beli kan??
    Sapa yang nak bawa pulangkan??
    Sapa yang nak pakai??

    ibarat cam law ppuan dah ditebuk.. rosak or apa shj.. sp lg yg nk? sp lg yg sudi wat istri? so.. ppuan kena jaga dr.. itu yg aku fhm la kan...

    hehe.. wink! :)

    ReplyDelete
  4. pasal manusia..
    bila kilang dah siapakn die...

    bila keluar..
    cantik..molek..
    tp perangai sampah.

    org tak pandang jugak..

    kalau tak cun..xmolek..
    perangai superb.
    kene reject gak.

    org xpndg gak..

    dah tu ko nak kain yg macam mane??
    lu pk la..

    lumrah manusia itu cinta akan kesempurnaan...

    ReplyDelete
  5. yehh
    pasal peerempuan
    kalau perempuan tuh dah kena tebuk sape lah nak lagi kan??
    kalau ade org yg sanggup terima hargai lah org tuh sebaikye..

    kan kan..haha

    ReplyDelete
  6. sekotor mana kain tu.. klu kita cuci, ye akn bersih balik...

    ReplyDelete
  7. tapi kadang-kadang, COMOT dan CACAT CELA tu yang menjadikan kita ni berusaha nak jadi PUTIH BERSIH dan SUCI balik..

    ReplyDelete
  8. pengajaran kat cni kan...
    hehe
    beli kain kat dungun, kg aku!
    ekekekkek...
    promote ckit.. http://suteracinta.blogspot.com/

    ReplyDelete
  9. kain putih... kalo comot...
    pakai clorox... mesti putih balik kan??
    cam iklan dlm tibi tu...

    dunia kan camtu??

    ReplyDelete
  10. Klau salah curah warna, kita tukarkan sahaja warna yg salah menjadi betul dan cantik dengan menggunakan kreativiti.

    Klau salah lakar menjadi tak cantik, kita cantikkan dengan kreativiti kita. Supaya lakaran yg salah menjadi satu lakaran yg menarik.

    Klau salah bagi sentuhan sehingga terkoyak dan tercarik... Kita tampalkan dengan kain2 dan bunga2 agar ianya menjadi indah dan menarik.

    Semuanya bergantung kepada kita sendiri. Setiap benda yg buruk atau salah, jika kita menggunakan akal fikiran yg diberikan,Kita mampu menukarkannya kepada benda2 yg cantik, menarik dan indah. Ingatlah, tak semua benda cantik itu cantik, dan tak semua benda buruk itu buruk.

    Salah satu contoh terdekat adalah menara condong di Perak. Kerana kesilapan arkiteknya, Menara condong menjadi satu monumen yg unik dan indah utk diabadikan di dalam gambar. :D

    ReplyDelete
  11. cantik falasah yang sdr cuba bawa ... boleh di applikasikan untuk macam2 benda dan keadaan. ... memperbaiki yang salah, itu baik ... tetapi mengelakan kesalahan dari berlaku, itu lebih baik.

    ReplyDelete
  12. salam kimisai
    jika ada kemahiran dan kepandaian dalam mewarna kain
    pasti kain itu bertambah cantik
    dan bertambah nilainya...

    ReplyDelete
  13. rasenyer tak kire jantina anak itu..

    kalau salah corak, x kena caranye, rosak la kain putih tu..

    ReplyDelete
  14. siti nuraisyah:
    mgkin ppn mgkin lelaki...
    tapi itu hanya flsafah..tak semua yg rosak terus diabai,
    ada jg yg sggup teima...




    lumut:
    wa setuju,
    tp sbg hambaNYA kita tak blh mgharapkan kesempurnaan semata-mata...ada je mnusia yg tdk pndg paras dan rupa..




    azzaliena:
    ye setuju gak,
    tp ikhlas, biar terima dgn rela bkn simpati bkn terpaksa...



    ecah :
    mmg blh bersih tp tak sesuci tatkala di hasilkan..



    naddy:
    tak semua yg kotor itu akan berusaha...
    yg terus leka di buai arus songsang??



    nurain:
    dalam tak dalam...tp ni utk both gender la..
    senang ckp anak...

    ReplyDelete
  15. ecah:
    sila2...dpt untung 50-50 ok..!!




    dzulhafizi:
    dlm tb tu CGI ..hahah
    mmg dunia mcm..
    nk bersihkan blh tp ssh n tak seori mula2 dpt..





    alang :
    benar...tapi tetap kelihatan kan ketidaksempurnaannya???
    alhmdulillahlah ada yg dapat menutupi semuanya malah ada yang sanggup kembali ke pangkal jalan..

    menra cndong skang kalau kita tgok pon tetap akan kita salahkan juruteranya..thnks bro..






    allavendri:
    benar sebb itu ianya bergantung pada siapa yang mencorak kain itu...walaupun bkn 100% padanya...

    ReplyDelete
  16. fazir r:
    sebab itu perlunya didikan agama dan ketakwaan..kan??
    kalau itu silap pencorak terdahulu takkan kita akan ulanginya??




    zonaku:
    jgn mnegluh...ALLAh itu ada...





    Phyzee:
    setuju jugak..
    tp kain tu pu kene pandai time nk warna jgn bergerak..
    kdg2 pencorak dah ngam, kain pulak yg bergerak...Sebab angin tiup..mcm rakan sebaya lah...

    ReplyDelete
  17. patungcendana:
    itu lebih kepada pendapat??
    patung tanak bg yg pnjang2??

    ReplyDelete
  18. Untuk ilmu belajar ilmu batin layari http://edjohn1888.blogspot.com

    ReplyDelete
  19. ko rase kain ko sekarang ni bersih ke kotor? hehehe...

    ReplyDelete
  20. adik...pandai la adik ni berfalsafah...akak ni mmg oayah sket nak faham..
    amik sastera ke?

    ReplyDelete
  21. serupasekala:
    insyaALLAH..belum kawen ag...





    lampu neon:
    aku rase aku macm kain batik yg kene sos...byk gak dosa kot...




    daliyaliyana:
    trima kasih kak, xpe phm slow2, takda TEST nye utk blog walking nie..heheh

    takla amek sastera, tp amek seni lukis...

    ReplyDelete
  22. BHAI.. KO TERER R.. LAW TIME PN.AZIZAH TNY KAN, AKU CONFIRM KO GORENG SEDAP PNY AYT KN? HAHHAHA.. PNDAI BKATA2 & PADAT...

    ReplyDelete
  23. ntah haper ar korang sumer, tuh bukan pasal pompuan ke, kain kapan ke, kain dungung tganu ker, tu sumer pasal PROSES SENI WEH, KAJIAN WARNA, KAJIAN MOTIF, sbb tuan punye belog ni kne uat asgment seni untuk amali dia..banyak gila tau...WAHAHAHAA (psiko..psikoo00)

    wiNk..^_~

    ReplyDelete
  24. ecah:
    itu sudah semestinya ...klu tak pndai grg cmne nk hdp kan...heheh



    reiko:
    mana tau ni zai..argghh..!!! kantoi la plk..

    proses batik kan...huhuhu
    pikir2 kan...ade mkne di sebalik tu..

    ReplyDelete
  25. tak seHOT lu la bro...NEO..hahaa

    ReplyDelete
  26. salam..

    saya setuju dengan ulasan cik lumut..:)

    p/s: tag yang bahaya..?? haha

    ReplyDelete
  27. Mendalam jgk... So, kena la corak elok... guna cat mahal xpe bro janji hasilnya terbaik... kene jaga jgn sampai terkotor...

    ReplyDelete
  28. puitis betol..salute!!

    hah,balik raye bile..heheh..

    ReplyDelete
  29. biar buruk di luaran..
    asal cantik dalamannyer...

    fikir-fikirkan...

    ReplyDelete
  30. kalau aku beri pendapat nanti...tak cukup ruang ni...boleh jadikan satu entri...hehehe

    kesimpulannya...comot yang sedikit...kalau tak mention, takde orang akan perasan pun...

    selamat hari raya kimi...datang la kuantan...abang kau ajak tu...hehe

    ReplyDelete
  31. anak laut:
    salam..
    setuju aje kamu..
    tag mmg bahaya...ssh nk jwb..hehe




    john iverson:
    mmg kene jg..amat senstif..klu cat mahal tp tak pandai corak ssh gak..




    kelip-kelip:
    puitis ke..bahasa melayu biasa jek..
    blk hr khamis or jumaat kot...nk tmpang??



    syaanghasni:
    betul2...tapi klu buruknya macm melecur kene asid tu cmne bro...

    fikir2 kan...




    patung:
    alang2 nk komen buat je entry...tak yag gua nk buat entry baru dah...hahah''
    dtg kuantan??insy klu ada kelapangan..wit ngah save nie..haha

    ReplyDelete
  32. olohh...wa blik sabtu..tiket tade..waaa....nak nanges ni...huhuhh....
    lu smpai dulu, kem salam le org kmpung..heheh..
    jmput dtg umah raye ni...hua hua hua..

    ReplyDelete
  33. hahah
    wa plk silap2 khamis dah cabut daaa...

    laa blk sabtu nek bus gak ke....
    xper2 slow2....smpat nye sambut raya..

    ReplyDelete

cakap jek..

Kelip-kelip..!!