Yang sudi menjengah...TQ

Wednesday, September 30, 2009

...JATI...metaforaku

*************************************************************************************
*************************************************************************************

Jati. Pertemuan aku dengannya membuatkan hidupku lebih bermakna. Pertama kali melihatnya, hatiku terpaut dan tertarik, bukan kerana parasnya, bukan kerana tingginya. Tetapi kerana keteguhan dan kekuatanya berdiri tegak mendongak langit yang membiru.

Tegap.
Teguh.
Kuat...!!!

Di Lembah Klang itulah tempat bermula segala episod. Banyak lagi spesis yang sama. Tapi hatiku tetap tertarik dengan Jati. Entah kenapa. Seribu persoalan bermain di benak fikiranku.

"Bukan apa pun si Jati ni. Sama je macam yang lain kot." bisik hati kecilku yang masih di serbu seribu persoalan.

Bagi rakanku yang lain mungkin mereka memandang Jati hanya seperti apa yang mereka nampak. Tidak bagiku. Dia lain. Aku mengaku. Pertama kali ketemu dengan Jati aku dapat merasakan banyak persamaan. Memang sesuai bagiku untuk menjadikannya teman di dalam rumahku bersama-sama perabot-perabot yang lain.Lantas aku pertaruhkan nyawaku untuk mendapatkan Jati . Walaupun ada ramai lagi yang mahukannya. Malah ada antara penduduk di sekitar itu, memang mula menyukai Jati lebih sekian lama.

Satu..!!!
Dua....!!!!
Tiga....!!!!

Gedebukk..!!!

Aku dapat Jati. Jati milikku. Orang lain tiada hak untuk merebutnya lagi.
*************************************************************************************

Di luar kawasan aku bertemu Jati, aku mula memproses Jati. Ku tilik segenap ruang dan pelusuk bahagian Jati. Cantik. Sama macam Jati yang lain. Tiada pecahnya. Tiada celanya. memang indah di pandangan mata gerangan-gerangan manusia seperti ku.

Kulitnya sama.
Kerasnya pun sama.
Warnanya apatah lagi sama.

Pendek kata, kau memang serupa dengan yang lain. Sama. Memang cantik dan indah di pandang. Itulah juga membuatku tertarik dengan mu Jati.

Tapi...........


Ku tatap, ku renung, ku belek sekali lagi. Baru aku tau masih ada silapnya. Masih ada kelemahannya. Aku nampak lubang di batang mu. Aku nampak parut di kulit mu. Walaupun kecil dan sudah lama, namun aku tetap sangsi dengan setiap kecelaan yang ada di situ. aku belek lagi.

Lubang tupai dah ada.
Lubang burung belatok pon dah ada.
Mungkin lubang manusia je yang belum ada.

Warna hitam getahmu dah kelihatan.
Warna kelabu kulitmu makin pudar.
Mungkin warna ini dapat ku lunturkan terus dan menggantikan dengan satu kilauan warna yang cantik dan lebih suci dari warna hitam.

Tak apa. Kau dengan aku, aku takkan tebuk lubang apa-apa pun. Walau secalit parut pun tidak akan ku tinggalkan. Malah akan ku betulkan setiap lubang, parut, warna yang cacat itu dengan satu kebenaran dan satu nilai estetika yang tinggi serta hakiki di pandangan mata kasar manusia. Akan ku calitkan kembali kotoran-kotoran di setiap bahagian mu tu dengan seribu kebaikan dan keistimewaan. Aku takkan memperlakukan kau seperti tupai-tupai dan si belatok itu. Tiada tanggungjawab membinasakan benda lain.

*************************************************************************************

Ya, pada mulanya amat sukar untuk aku memproses kau Jati.

Keras,
Liat,
Padat,
Mampat,
Jati...................

Aku usahakan juga. Ramai yang datang pada kau Jati untuk mengambil kau daripada ku. Tetapi aku ingkar dan tidak pernah akur pada setiap permintaan mereka. walaupun dalam sesekali kau sering menunjukkan respon yang baik pada orang-orang yang datang, aku tetap mahukan kau Jati. Aku tau, kau sering berguling-guling di dalam stor simpanan aku kerna ada yang datang mahu mengambil kau. Ada yang menawarkan segalanya untuk mendaptkan kau. Walaupun aku tau kau sudah ada perasaan sedikit padaku Jati, namun bagiku mereka yang hadir tanpa di undang ini banyak membuatkan hati aku sakit dan terguris. Aku ingin jadikan kau kerusi yang cantik, menarik dan indanh sekali. Agar semua orang yang mengata pada kau sewaktu kau di ambilku tempoh hari menjadi satu kisah yang lupus di telan zaman.


Aku tidak pernah memikirkan soal bahagian-bahagian kau yang tidak sempurna itu. Kalau berlubang, boleh ku tampal. Kalau pudar, bolehku warnakan kembali dengan warna yang berseri-seri lagi. Usah kau khuatir semua itu. Hatiku ikhlas menjadikan kau teman dalam rumah ku.
*************************************************************************************

Di rumahku, rakan-rakanku banyak persoalkan tentangpilihanku.

"Kenapa ko amek Jati yang ni?? Kan ada banyak lubang tu. Banyak pulak compang nye..."

Arghh..!!!

Biarkan. Apa yang diorang nak cakap, cakap lah. yang aku tahu aku sudah buat pilihan. dan pilihan hatiku adalah kau Jati..!! Kau..!!!
*************************************************************************************

Ya walaupun sekali-sekala ada juga perkara yang membuatkan aku marah dan sakit hati dengan kau. Walaupaun sesekali ada juga perkara yang kau sakit hati dengan aku, namun itu semua dugaan. Semua itu ujian darinya untuk aku lebih bersabar. Aku harus menjaga kau dengan sempurna agar kelak kau tidak lagi di perkatakan oleh rakan-rakan ku lagi. Biar kau jadi perabot kerusi yang cantik dan satu-satunya di hatiku. Bukan lagi almari cemaraku, meja cengal ku, rak kasut besi ku dan lain-lain.

Alhamdulillah.

Sekarang kau sudah jadi satu kerusi ruang tamuku yang paling cantik dan lawa. Entah apa lagi yang hendak aku catatkan di setiap sudut dirimu. kau berubah sepenuhnya. Kalau dulu terdapat cacat cela padamu,, namun sekarang tidak lagi. walaupun kau tidak seratus peratus mencapai piawaian sebagai kerusi mewah, dan sempurna, namun bagiku sudah memadai sekadar kau berubah menjadi kerusi, berbanding dahulu. Kau lebih baik dari dahulu.
*************************************************************************************

Namun segalanya hancur lebur. Di balik tabir itu aku terlihat raut rupamu Jati. Walaupun kau keras dan kuat suatu masa dahulu, tidak ku sangka kau berubah menjadi lemah. Banyak pula kerenah kau. Bukan aku sakit hati pada kau. Tapi aku mengharapkan kau mengerti bahawa setiap tingkah laku mu di ruang tamu, walaupun hanya berbunyi apabila tubuhku menghempap mu, membuatkan aku terfikir sejenak. Kau seakan-akan tidak pernah menerima ku untuk melabuhkan diri di atas mu. Bukan ku pinta untuk tidur di atas mu. Hanya ingin menumpang rehat tubuh lesu ku sahaja.

"Krekk...krukk....!!"

Seakan-akan kau tidak lagi mahukan aku menjadi tuan pendampingmu. Sebelum kau meluluhkan hatiku, lebih baik aku undurkan diriku. Biarpun sakit hati dan sukar untuk aku membuat keputusan ini, namun bagi ku biarlah kau bahagia di rumah lain. Biarlah kau menjadi perabot berkelas tinggi.

Aku pinta kau untuk menghargai aku sebagai pendamping kau. Walau seketika dulu kau tidak sebaik sekarang, aku tetap menerima mu. Hargai aku. Berbaktilah padaku. sedangkan sewaktu kau menjadi kerusi ruang tamuku, tidak pernah aku melalaikan mu. Tidak aku hiraukan perabot lain di rumahku.

Kau dirumah,

Almari aku lupa untuk menguncinya,
Meja aku lupa untuk lap,
Rak kasut lupa untuk aku kemas,
Syiling rumahku pun aku biarkan bersawang.

Semata-mata untuk membersihkan kau Jati.
Untuk mencantikkan kau.
Untuk mengilapkan kau.
Untuk memastikan kau tidak seperti perabot ku yang lain.
*************************************************************************************

Mungkin bagimu amat mudah bagiku untuk melepaskan mu kepada orang lain. memang pedih untuk ku melepaskan mu. Apatah lagi untuk meletakkan harga dan nilai terhadap dirimu. Bagiku, kau sememangnya taidak ternilai untuk di tukar ganti. Tapi apakan daya......

Aku terpaksa melepaskanmu.

Aku cuma berharap agar kau tidak kembali menjadi seperti dahulu. Kau sudah menjadi kerusi Jati yang berkilau, bersinar malah cantik. Kekalkanlah sifat-sifat baikmu ini. Jangan sesekali biarkan tupai-tupai dan belatuk menebuk bahagian mu lagi. Kau bukan lagi di hutan seperti dahulu. Bebaskanlah dirimu bagi mendapatkan kehidupan yang baru di tempat yang baru. Aku juga mengharapkan agar warna kau tidak lagi pudar dan sentiasa berkilau. Agar kelak paling tidakpun dapat juga aku berbangga dengan hasil kerjaku terhadapmu. Tidak lagi kawan-kawanku memperkatakan tentang mu lagi. walupun kau bukan lagi dengan ku.
*************************************************************************************

Semalam, aku terjumpa dengan mu. Tapi bukan di mana-mana rumah. Kerna aku tau mungkin kau tidak mahu lagi berada di mana-mana. Aku sedar dengan prinsip kau tidak mahu bersama tuan rumah yang baru. Apatahlagi berada di tempat yang baru.

Aku lihat kau semalam, mungkin tidak seperti dahulu sebelum menjadi kerusi, namun ada sedikit perubahan padamu. Aku sempat melihat sedikit calar-balar pada mu walaupun kecil dan sedikit. Aku tau mungkin kau tidak dapat menerima keputusan aku melepaskan kau suatu ketika itu. Bagiku, bukankah kau pernah berjanji untuk mengekalkan dirimu sekarang walaupun bukan lagi berada di dalam rumah ku??

Tapi semalam......................













p/s: Jati tetap jati, tak mungkin menjadi cengal atau meranti. Tapi Jati tetap boleh menjadi perabot yang tinggi nilainya sehinnga ia reput di dalam rumah.....

Saturday, September 26, 2009

.....pejam celik- pejam celik.....

Raya..

Jadi semuanya masukkan entri raya. Gua pun nak tuliskan entri raya. Tapi seminggu gua tak buka dan melayari blog gua. Entah dah bersawang ke tidak gua tak tahu. Bukan apa, gua tak nak libatkan hal-hal kerja dengan hal-hal raya. Hahahaha.. seminggu ni macam-macam yang gua lalui. Smeinggu beraya, tak semeriah raya sebelumnya. Mungkin sebab beberapa perkara yang gua rasa telah pun berlaku sepanjang gua beraya sakan tahun ni.




Raya,

Semua tahu kan, masa yang sesuai untuk bermaaf-maafan sesama kita, bukan sahaja sesama sanak saudara. Jadi dengan kesempatan yang gua ada, gua telah bertemu kembali dengan rakan-rakan gua yang dah lama terpisah secara teorinya. Walaupun ada yang gua dapat kontek dengan telefon tangan gua, tapi tak semestinya segembira pertemuan yang telah kami adakan.



Raya,

Mungkin yang menyifatkannya sebagai kemenangan umat Islam mngerjakan ibadah puasa. Tapi bagi gua bukan itu sahaja, peranan dan fungsi raya amat luas sehingga mampu memupuk kembali tali persaudaraan dan sillaturrahim sesama manusia. Raya setiap tahun, tapi perkara yang sama kita semua lakukan. Apa salahnya??


Sepanjang raya seminggu, gua tak buka blog, gua tak bukak facebook, gua tak bukak myspace, gua tak bukak tagged dan gua tak bukak friendster. Bukan malas, tapi sebab gua nak habiskan masa raya gua betul-betul untuk menghargai masa yang gua ada bersama family, sedara mara dan juga rakan-rakan yang lain. Alhamdulillah, semuanya dapat berjalan dengan lancar dan meriah bertambah pula dengan keseriaan hari dengan kehadiran rakan-rakan lama.



Pasal rakan-rakan lama gua,

Bukan sennag nak dapat jumpa, masing-masing dah besar panjang. Dah bekerja, dah berkereta, dah berbini, yang dah beranak pun ada. Bagus lah. Rezeki masing-masing kan. apa yang ua jumpa sepanjang raya ni membuatkan hati gua berdetik.

"Waktu sekolah bukan waktu yang sepenuhnya bakal menentukan masa depan kita"

Yalah, waktu sekolah, gua nampak ramai budak-budak termasuk rakan-rakan gua yang suka melepak, monteng kelas, gaduh, pukul budak, dan macam-macam lagi. Tapi bila gua dah ketemu kembali dengan diorang semua, perghhhhh...!!!


Meleleh beb kalau nak kenangkan semula dengan perangai korang termasuk gua kan. Sekarang ada yang dah jadi pegawai JPJ, pegawai Imegresen, Polis, bakal cikgu, kontraktor, bomba, arkitek, jadi nurse, suri rumah, ibu mithali, dan macam-macam lagi. Bukan gua nak cakap ape kan, tapi bagi gua, cukup lah sekadar kita semua menjadi MANUSIA. Bukan ORANG semata-mata. Kalau sekalipun kerja kita tu sekadar balaci-balaci orang, kerajaan ke, syarikat swasta ke, bagi gua tak penting asalkan kita tak jadi SETAN...!!!


Tahiah kawan-kawan....


Terkejut jugak ada yang bakal bertunang, ada yang bakal berkahwin, ada yang bakal menjadi suami dan isteri, adayang sudah pun bermasjid, ada jugak yang sudah menjadi ayah dan ibu untuk anugerah Allah. begitu lebih baik, biarpun ada yang cakap terlampau muda untuk usia kitamendirikan masjid. Tapi kan lebih elok daripada bergelumang dengan dosa haramjadah tu kan.

Tahniah kawan-kawan...

Apa yang gua nka sampaikan sebenarnya adalah perasaan gua. Dah 5 tahun kita semua tak berjumpa, bersama bergelak ketawa, bersuka ria, bergurau senda. Akhirnya tahun ini membuka satu lagi lembaran baru dalam setiap inci tali persaudaraan dan sillaturrahim sesama kita. Biarpun kita memang bersahabat, namun ianya taidak mungkin akan kekal kalau kita tidak mengimarahkan setiap ruang-ruang yang kosong dalam pertalian ini. Hari tu gua dah jumpa dah dengan sebahagian kawan-kawan lama gua. Memang terharu sangat beb. Gembira gua dah macam gua jadi bapak pulak kan. 5 tahun beb. Terima kasih la kawan-kawan yang sentiasa mengingati dan berterusan menjalinkan hubungan persahabatan dengan gua. Memang bukan semua dapat gua jumpa kan. Tapi yang seadanya sudah memadai mengubat segala rindu dan pasrah gua sepanjang bersahabat.


Salam Aidilfitri semua, bukan sahaja untuk mengenali diri gua, tapi buat semua yang menyambut nya. Maafkan jika ada kesalahan dan kesilapan sepanjag jasad dan nyawa gua bersahabat dengan kalian semua.


Maaflah sebab lama tak update dan masukkan entri baru. Maaf juga kerana tidak berkesempatan menjengah blog rakan-rakan smeua. InsyaAllah nanti dah balik KL akan kembali aktif seperti dahulu.




"Pahala dapat di tambah dengan memaafkan dosa. Tapi dosa akan bertambah kalau kita tak mahukan pahala. Dosa akan dapat di hapuskan kalau kita gandakan pahala berlimpah kali ganda."




Thursday, September 17, 2009

Lu kosong...wa kosong...lu satu...wa.....???

***********************************
Macam main bola,
Lu skor 1 wa kosong,
Pastu wa skor 1 lu tak skor dah,
Kita seri,

Lu skor 2 wa 1,
Wa skor balik 1,
Kita seri,

Lu skor la berapa pun,
Wa pun skor la berjuta sekalipun,
Bila di luar padang,
Anggaplah ia cuma permainan,
Jadikannya 0-0 balik,

Walaupun hakikatnya,
Lu mungkin 5,
Wa mungkin 0,
Wa mungkin 5,
Lu mungkin 0.

Lu 0,
Wa pulak 5..6..7..8...,
Bila dah keluar padang,
0-0 balik,
Tamat episod itu.


Apa salahnya....



SELAMAT HARI RAYA AIDILFTRI

MAAF ZAHIR BATIN

0-0 ok..!!

***********************************

Tuesday, September 15, 2009

Entri luahan : aku mula menyukainya...

Aku suka tulis lirik. Aku suka tulis puisi yang tak puitis. Aku suka memetaforakan sesuatu yang ingin aku katakan. Aku suka menjadikan suatu hal benda itu sebagai suatu yang tersirat. Tapi aku tidak suka dan tidak mahu menghiperbolakan sesuatu perkara . Aku suka menjadikan suatu hal yang sederhana menjadi sebesar-besar dunia. Tapi bukan fitnah. Juga bukan gosip bodoh. Aku suka membuatkan suatu perkataan menjadi satu ayat yang lengkap apabila di gabungkan dengan perkataan lain. Aku juga suka menjadikan sesuatu ayat yang lengkap sebagai suatu kehairanan, suatu perkara yang pelik. Bolehkah aku katakan sebagai klise?? Aku juga sering meluahkan sesuatu perkara yang aku suka. Aku juga mampu meluahkan suatu perkara yang aku tidak suka. Bukan merujuk diriku kepada seni puisi dan seni penulisan. Tapi hanya untuk melambangkan betapa perasaan aku itu adalah sesuatu yang dapat di simpulkan serta di luahkan kepada kalian semua mahupun mereka di luar sana. Aku tidak memerlukan kata-kata puitis seperti seorang pujangga, seperti seoarang cendekiawan, seperti seorang penulis novel untuk berkata dan untuk menulis. Kerna aku tahu aku bukan seperti mereka. Memiliki anugerah sebaik-baik pengkarya. Memiliki kelebihan-kelebihan untuk menyoroti setiap jiwa dengan luahan kata-kata indah dan mesra pembaca. Dulu aku juga gusar akan kelebihan memiliki jiwa puitis dan berseni sastera. Dulu aku beranggapan sastera dan puisi hanya mainan karya agung dalam meningkatkan perlembagaan bahasa, perjuangan merdeka, kedaulatan di raja, kesempurnaan bermetafora dan sebagainya. Kerna kau alpa, aku leka, aku terlupa. Setiap manusia mempunyai naluri yang berbeza dalam setiap selera. Sumpah aku katakan, bukan mudah menjadi seperti mereka si pengkarya. Bukan mudah menghasilkan satu karya yang berwibawa seolah-olah manusia yang sedang berkata-kata, walhal ianya hanya kepingan kertas yang di penuhi dengan dakwat berlingkuran tulisan-tulisan puisi dan sastera. Walau apa pun, apa yang cuba kunyatakan di sini, biarlah diri kita bukan siapa, diri kita tidak seperti mereka, diri kita tiada anugerahnya, diri kita tiada puitisnya, asal setiap yang di lempar dalam kata-kata dapat di sampaikan mesej-mesej dan nasihat yang banyak gunanya. Peduli saja siapa yang membaca. Jangan nanti di murka-Nya, menyinggung agama, mengguris bangsa, mengkhianat negara, tak apa kan...??

Aku mengaku,

Aku suka bersajak,
Walaupun berseorangan sahaja,
Aku suka memelodikan suatu puisi,
Walaupun tidak berteraskan teori-teori musik,
Aku suka menulis lirik,
Walaupun lirik aku seperti jelik,
Aku suka melagukan apa-apa saja lagu,
Walaupun suaraku tak semerdu buluh perindu.

Tapi...
Itu semua hanya sekarang,
Hanya setelah aku mampu berfikir,
Puisi dan sastera juga umpama pengukir,
Yang dapat meluakkan setiap benih kata-kata sehingga membentuk suatu arca,
Arca metafora yang membangkitkan tindak-tanduk pemikiran yang serius,
Arca pemikiran yang di perlukan untuk akal-akal yang di beri percuma,
Cuma tiada sudut 360 sahaja untuk di teroka dengan pandangan mata.

Aku mengakuinya,















Aku mula menyukainya.....

Saturday, September 12, 2009

Kita ke....

Di sudut tepi Pantai Dungun itu,
Kilang Kain di bina,
Kilang Mewarna kain pula di sebelahnya,
Mungkin sudah jodoh bertemu bersebelahan,

Pagi Isnin itu,
Sehelai kain putih di hasilkan,
Putih sesuci-suci lebaran di pagi syawal,
Putih bersih,
Tersusun rapi helaian-helaian benang menyusuri galur masing-masing,

"Siap juga kain putih ni. Susah nak di hasilkan."
"Itulah, cantik, bersih, putih dan suci lagi. Jangan cemarkannya.Ok??"

"Boleh kot. Nanti kita cuba corakkan dengan warna-warna yang indah.Dengan warna Harmoni."
"Baik."

Proses itu berlaku,
Sedikit demi sedikit warna di curah,
Sedikit demi sedikit lakaran di buat,
Sedikit demi sedikit sentuhan di buat.

Awas..!!
Salah curah warna,
Kotor nanti,
Tak indah,
Tak cantik,
Comot,
Carca merba nanti.

Awas..!!
Salah lakar nanti,
Tak cantik,
Kena padam,
Comot lagi.

Awas..!!
Salah bagi sentuhan,
Terkoyak,
Terabek,
Terobek,
Berlubang,


Sapa yang nak beli kan??
Sapa yang nak bawa pulangkan??
Sapa yang nak pakai??


Kalau indah,
"Cantiknya kain ni, lawanya. Tak cacat cela pun."
"Erm bolehlah kita padankan dengan songket ke, sutera lain ke, selendang ke. Tapi yang cantik-cantik la."

Kalau tak indah,
"Nape berlubang??Buang kan je la..Buat kain buruk."
"Erm nak padankan dengan kain ape ni??Susah nak padankan dengan songket. Bagi je ladengan tuala buruk tu. Jahitkannya."


Renung-renungkan...

Thursday, September 10, 2009

Sayangi Bahasa : Duduk depan.

Samad sekali lagi meluru masuk ke dalam teksi pakcik tempoh hari sebab dah lambat nak jumpa awek dia yang Jawa tu. Arrrgghhhh…!!!! Pakcik ni lagi.. Mesti ada syarat.

Samad : Pakcik, kenal saya lagi?

Pakcik : Kenal, ko kan yang bangang tu kan. Nak kemana pulak??

Samad : Ngaaa….!!!

Pakcik : Ko nak gi mana pulak ni?

Samad : Kampung Baru, RM 10 kan?

Pakcik : Aah. Tapi boleh tak ko duduk depan? Duduk belakang macam bos la

pulak.

Samad : Ok, jap pakcik.

Samad keluar dan meluru ke bahagian bonet depan teksi pakcik tersebut. Samad duduk atas bonet enjin teksi pakcik tu.

Samad : Takpe ke pakcik saya duduk depan macam ni? Boleh ke pakcik

memandu tu?

Pakcik : Ko babi..!!


Monday, September 7, 2009

Gua, hidup dan roda...??

Lu orang mungkin tak perasan,
Gua pun baru je terperasan,

Perasan tentang perjalanan hidup yang.....hmmm....


Kelmarin mungkin berulang semalam,

Semalam mungkin berulang hari ini,

Hari ni pulak mungkin berulang esok,
Esok mungkin akan berulang lusa,
Dan lusa pulak mungkinkah berulang tulat??


Tapi...


Mungkinkah 1 tahun akan datang telah pun berlaku 1 tahun yang lepas??
Mungkinkah 6 bulan yang akan datang telah terjadi 6 bulan yang lepas??
Begitu juga dengan dengan tulat,
Mungkinkah sudah berulang kelmarin??
Lusa mungkinkah sudah berulang semalam??

Esok mungkinkah telah berulang hari ini??



Ada yang cakap,

Hidup umpama sebuah roda,
Tapi bagi aku tidak, Sebab roda ada banyak jenis,
Kalau roda tu tak digunakan??
Kalau roda perlukan 2, 3, 4, 5 dan selebihnya untuk bersama,
Tapi hidup perlukan seorang sahaja untuk berpasangan,
Walaupun kelonggaran mendapat 4 di kalangan lelaki,
Kalau hidup umpama roda impian macam mana??
Tapi prinsip pergerakan roda tu memang lah tepat dan azali,

Seperti dalam perjalanan hidup kita.


Ada yang cakap juga,
Hidup umpama besi,

Lama-lama berkarat dan terhapus,

Kalau besi di kimpal menjadi Body kereta,
Samalah macam manusia dilantik menjadi golongan atasan,
Kalau besi di biarkan berkarat??
Samalah macam manusia yang di pinggirkan.
Tapi besi tidak boleh kembali kebentuk dan sifat asalnya,

Hidup perlukan permulaan dan pengakhiran.



Ada yang cakap,
Hidup ni pulak macam laluan yang berliku,
Likuan berbengkang-bengkok,
Hanya kita yang lurus dapat melalui likuan itu,

Samaada menepati ataupun tidak,

Mengenai divider ataupun tidak,
Terbabas ataupun tidak,
Tapi kalau laluan berliku tu takda U-Turn??
Hidup perlukan hujung dan pangkal jalan.



Bagi aku hidup umpama roda juga,
Tapi roda yang sentiasa berputar,
Berputar sehingga rosak dan tidak berguna lagi,
Roda yang di buat daripada besi,

Roda yang biasa dan juga macam Rim Sukan,
Ada nilai atasan dan bawahan mengikut harga,

Yang melalui likuan yang berbengkang-bengkok,
Kalau salah lap,
Terbabas,
Terlanggar tepian,

Terbalik......

Hmm......Roda.........

Saturday, September 5, 2009

Sayangi bahasa : duit dahulu.

Samad meluru masuk ke dalam sebuah teksi sebab dah lambat nak jumpa awek Jawa dia yang cun melecun tu.

Samad : Pakcik, Kampung Baru pergi tak ?

Pakcik : Pergi nak tapi dengan satu syarat kalau nak naik teksi pakcik.

Samad : Apadia?

Pakcik : Pakcik tak pakai meter. Jadii anak kena bayar duit dahulu.

Samad : Bayar duit dahulu? Macam mana pakcik?

Pakcik : Laaaa….bayar la duit dahulu, baru pakcik jalan.

Samad : Kalau macam tu, takpe la pakcik, saya naik teksi lain je la.

Pakcik : Kenapa pulak? Rm 10 je la..

Samad : Saya tak ada duit dahulu pakcik. Duit sekarang ada la. Yang warna

merah tu. Yang dahulu punya saya tak tau.

Pakcik :Ko cibai..!!!





Thursday, September 3, 2009

Dakwah Skit...Nak jadi Jutawan???

Sape-sape nak jadi jutawan bulan Ramadan ni boleh la ikut petua di bawah ok...


SOLAT FARDHU SENDIRIAN DIGANJARKAN OLEH ALLAH SWT 1 PAHALA.

SOLAT FARDHU BERJEMAAH DIGANJARKAN ALLAH SWT 27 PAHALA

SOLAT FARDHU BERJEMAAH SESEORANG YANG BERKAHWIN 10 KALI GANDA IAITU DIGANJARKAN OLEH ALLAH SWT 270 PAHALA

SOLAT FARDHU BERJEMAAH SESEORANG YANG BERKAHWIN DIDALAM RAMADHAN DIGANJARKAN OLEH ALLAH SWT 70 KALI GANDA IAITU 18900 PAHALA

SOLAT FARDHU SESEORANG ITU TADI 5 KALI SEHARI SEMALAM IAITU DIGANJARKAN OLEH ALLAH SWT 94500 PAHALA

MARI KITA TUKARKAN DALAM BENTUK RM.

SOLAT FARDHU SENDIRIAN DIGANJARKAN OLEH ALLAH SWT RM 1.00

SOLAT FARDHU BERJEMAAH DIGANJARKAN ALLAH SWT RM 27.00

SOLAT FARDHU BERJEMAAH SESEORANG YG BERKAHWIN 10 KALI GANDA IAITU DIGANJARKAN OLEH ALLAH SWT RM 270.00

SOLAT FARDHU BERJEMAAH SESEORANG YG BERKAHWIN DIDALAM RAMADHAN DIGANJARKAN OLEH ALLAH SWT 70 KALI GANDA IAITU RM 18,900.00

SOLAT FARDHU SESEORANG ITU TADI 5 KALI SEHARI SEMALAM IAITU DIGANJARKAN OLEH ALLAH SWT RM 94,500.00 SATU HARI!!!

PAHALA SOLAT DALAM 30 HARI DALAM BULAN RAMADHAN RM 2,835,000.00

WOW! MASYA ALLAH KITA SUDAH JADI JUTAWAN HANYA DALAM BULAN RAMADHAN 30 HARI SAHAJA!!!!

NABI SAW MEMBERITAHU SEKIRANYA KITA MEMBACA AL-QURAN SEBAGAI CONTOH ALIF LAAAAAAM MIIM, MAKA ALLAH AKAN MEMBERIKAN PAHALA ATAS SETIAPNYA. SAHABAT PUN BERTANYA SATU PERKATAAN SATU PAHALAKAH?

NABI SAW MEMBERITAHU LAGI BUKAN BEGITU, ALLAH SWT MEMBERIKAN PAHALA ALIF 1 PAHALA LAM 1 PAHALA DAN MIM 1 PAHALA.

WOW!!! BILA KITA BACA AL-QURAN DALAM RAMADHAN INI DAN DITUKARKAN DALAM RM BERAPAKAH JUMLAHNYA?

BAGAIMANA DENGAN ZIKIR, SADAQAH, SOLAT SUNAT, ZAKAT,PUASA, MALAM LAILATUL QADAR DAN LAIN-LAIN LAGI?

SESUNGGUHNYA ALLAH SWT ITU TERAMAT MAHA PEMURAH DAN MAHA KAYA. TIDAK ADA MANA-MANA PERNIAGAAN, PEKERJAAN, MULTI LEVEL MARKETING, JUTAWAN INTERNET DAN LAIN LAIN DALAM DUNIA YANG MAMPU MENAWARKAN BONUS SEBANYAK INI!!!

BAGAIMANA DENGAN ANDA? MASIH NAK JADI PAPA KEDANA ATAU JADI JUTAWAN!!!!! AYUH AJAK KELUARGA, RAKAN DAN YANG LAINNYA MENYERTAI KAMI MENJADI JUTAWAN JANGAN LEPASKAN PELUANG INI SEBELUM TERLAMBAT DAN TARIKH TUTUP SAMPAI.

TETAPI SEDIHNYA MASIH RAMAI KITA YANG MAHU MISKIN DIDUNIA DAN MISKIN DI AKHIRAT! MENGAPA?

ALAH SWT JUGA MENGAJAR KITA BAHAWA SESUNGGUHNYA KITA MANUSIA INI SENANTIASA (DIULANGI SENANTIASA) BERADA DALAM KERUGIAN MELAINKAN MEREKA YANG BERPESAN-PESAN DENGAN KEBENARAN DAN JUGA DI DALAM KESABARAN.

TAK GUNA JIKA KITA ADA DEGREE KE, JADI AKAUNTAN KE, MASTER IN BUSINESS ADMIN (MBA) KE, KALAU TAK TAU NAK KIRA UNTUNG RUGI BERNIAGA DENGAN ALLAH SWT.

JADI MARI KITA LIHAT SIAPA YANG UNTUNG SIAPA YANG RUGI!!!!!!

*SESUNGGUHNYA RM1.00 TAK MUNGKIN SAMA NILAI DENGAN 1 PAHALA ALLAH SWT. HANYA ALLAH SAHAJA YANG TAHU BERAPA BESAR NILAINYA SATU PAHALA ITU. RENUNGKANLAH. WALLAHU'ALAM.

SELAMAT BERPUASA,

SELAMAT BERAMAL,

SEMOGA RAMDHAN INI MEMBERI SATU MAKNA KEPADA KITA. REBUTLAH PELUANG YANG HADIR SETAHUN SEKALI INI SAHAJA. MUNGKINKAH INI RAMDHAN TERAKHIR BUAT KITA TAK SIAPA YANG TAHU.......



Tuesday, September 1, 2009

Kerisauan Vs Kerisawan..!!!

--------------------------------------------------------------------------------------------------
Segamat ;
31 Ogos 2009 : 10.00 a.m

Gua hantar adik gua baik keretapi kat stesyen Segamat. Gua ditemani kawan gua Alin. Sampai Segamat jam 10.50. Keretapi adik gua baru bertolak dari Kluang.

Arrghhh..!!
kene tunggu sejam tu.

Gua tunggu.
Adik gua pun tunggu.
Alin pun tunggu..
Bosan..!!
------------------------------------------------------------------------------------------------
Segamat;
31 Ogos 2009 : 12.05 p.m

"Keretapi dari Singapura ke Tumpat (Gua Musang gak kot) akan tiba sebentar lagi. Sila patuhi peraturan untuk mengelakkan sebarang kemalang. Terima kasih."

Pergh..!!
Lega beb..!!
------------------------------------------------------------------------------------------------
Segamat;
31 Ogos 2009 : 12.10 p.m

" Elok-elok nanti sampai sana. Tipon mak tau bagitau dah sampai. Balik maktab nek teksi elok-elok." pesan gua kat adik gua ala-ala abang yang penyayang.

" Ye..!! Bye.." balas adik gua nak cepat masuk keretapi.

"Ponn...Ponnn...!!!"

Lega hati gua. Adik gua selamat naik keretapi. jadi gua boleh berangkat balik meneruskan perjalanan balik ke KL. Tapi gua kena tukar minyak hitam dulu. Dah lebih 300 km. Gua bergegas ke Taman Yayasan.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Segamat;
31 Ogos 2009 : 1.05 p.m

Kereta dah siap. Rm 6o.0o. Tanpa buang masa gua terus bergegas mengharungi trafik jalanraya menuju ke destinasi gu. Kuala Lumpur.

Gua memandu.
Memandu lagi...
Dan gua masih memandu lagi..


Sampai ke Gemas.Stesyen keretapi Gemas.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Gemas;
31 Ogos 2009 : 1.20 p.m

"Huh banyak nye orang lepak tepi jalan K****. Macam accident jek," seloroh member gua; Alin kat sebelah.
"Ye la kot. Tu siap ada polis lagi tu. Kes teruk ni dowh..!!" balas gua pulak dalam cubaan nak cakap loghat KL....Hahahah....

"Orang amik anak kat stesyen kot K****. Tu yang Ramai. Tapi ada polis pulak..ke.."
"Uiks...apa daaaa...."

Sampai tepat depan stesyen keretapi Gemas. Gua nampak keretapi. Memang la dah stesyen keretapi takkan gua nampak Kapal TLDM pulak kan. Tapi......















Gua kol adik gua.
"Tut...tut...tut...!!"
Tak angkat.

Gua kol lagi.
tak angkat jugak.

Gua risau. Kerisauan gua memuncak. Samapai nak jadi kerisawan dah. Kalau-kalau....

"Bang ni keretapi mana ye yang terbalik ni??" tanya gua kat mamat macha tepi jalan tu.
"Ini dari KL nak ke Kulai."

Pergghhh..!!!
Perrggghhhhhh...!!!!
Pergggghhhhhhhhhhhh...!!!!


NASIB BAIK BUKAN..!!!!
-------------------------------------------------------------------------------------------------


p/s : kalau lu orang cuak tak macam aku..

Kelip-kelip..!!