Yang sudi menjengah...TQ

Tuesday, October 13, 2009

Tipulah kalau aku tak nangis...Hanya spekmata hitam jadi penyelamat.....

ISnin (mlm selasa) 12.30 am:

Baru sampai dari Taiping, pengkebumian sahabat gua Arwah Jafni (Jep). Letih, lesu, penat, ngantok, dan macam-macam. Hp dari pagi habis bateri. Lupe nak cas.
***************************************************************************************

Tepat jam 5 pagi kami berkumpul di kedai mamak Rizkhan kat bawah rumah gua. Sementara menunggu sahabt yang lain, minum-minum pekena roti canai. Selesai makan, semua bergerak ke kereta.

"Brapa keta pi ni Apit??"tanya gua inginkan kepastian.
"4 biji, Aku, Aus, Zakwan ngan Mut. Satu keta 4 orang." jawab Apit.


"Mirul ngan awek dia bawa Stylo ngan Salaman. Jumpa kat Cangkat." sampuk Aus.

Kami bergerak menuju ke R&R Rawang untuk berhenti solat subuh. Kemudian bergerak ke Ipoh. menunggu sahabat lain Midon, sebagai jurupandu arah kami.

" Kami tunggu ko kat Tol Ipoh ok..."beritahu Aus kepada Midon dalam phone.
"Ok, tunggu k..!!" balas Midon
***************************************************************************************
Kedai Mamak;

"Korang tunggu kat sini tau. Makan la apa yang patut, aku nak gi amek Apai dengan Din. Diorang kita.." beritahu Midon.

"Ok.."


Mula bergerak ke Taiping sebanyak 5 buah kereta. Singgah di R&R apa ntah sebelum Taiping.

"Ko kat mana??"tanya Midon.
"Dah nak sampai..Tunggu je kat R&R tu ok..." Nik menjawab.


Nik sampai. 5 orang.

Mula menuju ke Taiping. Berhenti di susur keluar Changkat kot. Cari Mirul ngan awek die. Ada.

mula menuju ke rumah arwah sebnyak 7 buah kereta.
***************************************************************************************
Rumah arwah;

"Assalamualaikum" salam di beri.
"Walaikumussalam" jawab pakcik kepada arwah (adik ayah arwah)

Perbualan di teruskan dengan hidangan kuih raya dan air jus oren. Terima kasih. Sempat beraya. Keluarga arwah tiada di sini. Semua di Melaka. Masih menemani Jenazah.

"Diorang kol tadi. Jenazah dah mula berangkat dalam pukul 11.30 tadi" beritahu pakcik arwah.
"Ok, kirenye sampai petang gak la kan. Kebumi lepas asar la jwabnya." sampuk seorang rakan kepada pakcik tersebut.
***************************************************************************************
Surau Kampung Boyan;

Mengerjakan ibadat wajib. Zuhur. Jamak.

"Ada apa-apa pakcik nak kami tolog??potong bawang pon ok jek.." Tanya MUz baik-baik.
"ERh tak apa nak. Kamu pergi je berehat. Penat tu kan. Bio pakcik-pakcik ni yang menguruskan kerja memasak ni," selamba uncle surau tu menjawab.


Ramai yang menolong juga walau tak di pinta pakcik-pakcik surau tersebut. Kejasama..!!

Bas sampai. Rombongan seramai 42 orang para sahabat arwah tiba. Serentak dengan masakan yang sudah boleh di hidangkan.Sesi bersalaman. Sesi ucapkan takziah. Mula sebak.

Makan..!!!

"Weh jenazah dah nak sampai dah. cepat..!!"

Semua bergerak ke rumah arwah. Berjalan je. Dekat.
***************************************************************************************

Kau tiba jua akhirnya,
Kau muncul jua akhirnya,
Aku sambut hadirmu walau dengan sedikit khudrat,
Aku hulur tangan walau sejengkal pendek untuk mengusungmu,
Aku majukan diri walau kerdilku di celah saudaramu,
Sebak melanda dada,
Pilu meresah jiwa,
Mata memandang jasadnya,
hati berdetik duka,
Jantung berdegup gempita,
Air mata bergenang di kelopak,
Menanti bah melanda kelak,
Akhirnya mengalir jua,
Walau tak dipinta.

Aku kerahkan lagi khudrat,
Aku hulurkan lagi khidmat,
Dari pelapik,
Di pindah ke katil,
Menanti saat wajahnya di tatap,
Semua sahabat,

Saat itu aku berpina,
Terkesima,
Kelu lidah untuk berkata,
Kaku kaki untukku mara,
Mata kuyup digenangi permata,
Jatuh jua akhirnya.

Kapan dibuka,
Mata tak kelip seketika,
Badan tak gerak sementara,
Bibir mengorak langkah berdoa,
Pantas jantung dug dap di dada,
Kecut perut kosong semuanya,
Lemah lutut tak terkata,
Memang benar berita diterima,
Wajah itu aku kenali benar.

Mata mula meliar memandang kujur tubuhmu. Sebak mula melanda di dada. Sayu mula meresahkan jiwa. Pilu menyentap hatiku yang lara. Kini baru aku percaya semua berita yang aku terima. Saat aku melihat wajahnya, hati terdetik terkenangkan kenangan bersama. Aku tidak dapat menahan lagi. Jernih air mula menyusut turun ke pipi. Biar ku kenakan kaca mata hitam, tetap nampak sebak dan duka. Aku menangis. Menangis dalam diam. Walaupun sepi tangisan itu, namun ia penuh dengan perasaan. Kosong daripada kepalsuan. Kau dah tiada. Terus terang aku katakan disini, memang sayu hatiku. Seorang sahabatku benar-benar terkkujur kaku di depanku. Berkapan. Tidak bergerak. Aku menangis lagi.
***************************************************************************************

Baca Yassin. Tapi macam tak baca. Suara tersekat-sekat. Teresak-esak. Ingin sahaja aku mencium muka mu itu. Agar dapat aku meras bersama mu buat kali yang terakhir.

Teruskan bacaan Yassin kedua. Sama. Tak lancar. Mataku asyik meliar memandangnya. Bagai tidak pecaya, tapi sudah di depan mata. Sayu pilu hati melihat wajahnya.

Teruskan bacaan ketiga. Tak sempat habis. Pergi menunaikan solat jenazah pula.
***************************************************************************************

Alhamdulillah. Jenazah selamat dikebumikan di tanah perkuburan Kampung Jambu. pemergianmu Jafni telah di saksikan oleh ramai sahabatmu yang kekal di sisi mu untuk terus memanjatkan doa keatasmu. Mendung yang menemani petang tatkala jasadmu disemadikan membawa seribu erti. Keberkatan. ketenangan. Wallahhualam.
***************************************************************************************

Terima Kasih kepada rakan-rakan yang sudi hadir. Untuk pengetahuan, rakan -rakan yang hadir adalah seramai hampir 100 orang. Pemergian beliau sememangnya amat di rasai dan di tangisi oleh kami semua di IPIK. Biar habis duit pergi jauh-jauh semata-mata untuk menatap wajahnya buat kali yang terakhir. Terima Kasih rakan-rakan semua. Terima Kasih keluarga dan waris mangsa yang melayan kami penuh mesra. Terima kasih pihak surau yang melayan kami dengan heti terbuka. Terima kasih warga yang hadir tanpa mengenal bangsa dan agama. Terima Kasih.
***************************************************************************************


p/s: Insyaallah majlis doa dan tahlil untuk arwah akan di adakan di Surau IPIK dalam masa terdekat. jemput hadir semua. Yang tak dapat hadir boleh lah berdoa dan bertahlil di rumah. AL-Fatihah.......

25 comments:

  1. kimi sbr..me pn trse jg
    smlm lunch tme cncert oum
    abg mirul jd mc
    mse nk stat..
    die smpt mnta hdirin sme2 nc al-fatihah
    rse nk nangis pn ade
    eventhough xprnh ckp ngn arwah
    sdih n insaf
    awk sdkhkn la ape yg ptut
    xbaik tlalu bsdih k

    ReplyDelete
  2. dari Dia kita datang dan kepadaNya kita kembali. Kita juga pasti akan menyusul ... tapi tak tahu bila !

    ReplyDelete
  3. sabar kimisai..
    baguslah kau menangis..
    setiap manusia itu berperasaan...
    perjalanan hidupnya hanya setakat ini..
    doakan dia sejahtera disana..

    kita yang hidup teruskan hidup.
    jangan smpai terleka..
    pesanan ni untuk lumut jugak.
    sedih lah.

    ReplyDelete
  4. akup pn rse nk nangis baca entry ni..siyes...sbb terasa semacam...tabahkan ati ye kimi....

    ReplyDelete
  5. bergenang air mata aku baca entri ni.


    sabar dan tabahkan diri anda.

    ReplyDelete
  6. harap kimi tabah dan sabar yek.
    semoga rohnya dicucuri Rahmat dan ditempatkan bersama2 org yg beriman...

    AlFatihah.

    ReplyDelete
  7. aku tahu apa yang kau rasa...dan aku tak akan suruh kau bersabar...

    ReplyDelete
  8. kurang satu sahabat dalam list idop aku... al-fatihah...

    ReplyDelete
  9. lepaskan rasa sedih itu bro,
    menangislah sepuas hati..

    al-Fatihah.

    ReplyDelete
  10. salam...
    bersabar lah..
    itu sudah suratan azali
    yang hidup pasti kan mati
    dan yg mati sudah tak bernyawa lagi
    apa2 pun insafi lah diri...

    al-Fatihah

    ReplyDelete
  11. alfatihah.
    entry neh wat aku berlinang air mata lah!

    ReplyDelete
  12. alfatihah
    awk..saba k..
    doakan rohnya dirahmati ALLAH.

    ReplyDelete
  13. kepada semua bloggers dan sahabat diatas yang komen, terma kasih banyak2..bukan taknak jawab komen anda, tapi masih lagi terasa sebak kalau buka page ni. Aku menangis mase aku taip entri ni. Mintak map juga kalau aku tak menjengah ke laman lu orang semua..maaf dunia akhirat...

    minggu ni mungkin aku akan habiskan masa bloogging aku dengan entri berkaitan arwah jek. Nanti dh reda sikit isy akan aktif macam dulu k..sowie semua....

    ReplyDelete
  14. semoga rohnya di cucuri rahmat

    ReplyDelete
  15. bro addyaholix:
    alfatihah...


    mamai:
    aminnn

    ReplyDelete
  16. bias:
    betul2...semoga kita di lindungi NYA

    ReplyDelete
  17. tiap2 drpd kita akn kmbali pd-Nya..
    al-fatihah buat arwah..

    ReplyDelete
  18. erm...setiap..ingat tu..setiap...takda terkecuali...

    al-fatihah...

    ReplyDelete
  19. Al FAtihah... yg hidup akn mati jua....

    ReplyDelete
  20. sarifjohn...:
    ya....yg mati pula akan di bgkitkan....di padan mahsyar...

    ReplyDelete

cakap jek..

Kelip-kelip..!!