Yang sudi menjengah...TQ

Tuesday, August 18, 2009

KBSR : Gua, Bonda dan Rempah Kari

Bonda gua suruh gua pergi kedai. Gua tengah sedap layan gitar kapok keluaran KAPOOK kat ruang tamu. Malas tul..!!



12.30 pm ; Ruang Tamu;

"K****, tolong pergi kedai jap belikan mak rempah kari daging satu. Mak nak masak gulai ni,"
"Yela-yela jap lagi orang pergi," balas gua sambil mengangkat kaki gua yang berat dan agak busuk.



12.40 pm; Dapur:

"Mak nak rempah kari dagingkan?? Lain-lain??"
"Lailahaillallah...Tak pergi lagi budak ni. Orang nak masak ni..!!Ye rempah kari daging satu..Cepat..!! mak nak masak ni..!! Rempah kari daging tau."

"Yela-yela nak pergi la ni..!! Basuh muka ngan rambut jap tadi," balas gua.





12.50 pm; Pintu dapur rumah gua;

"Rempah kari dagingkan mak??"
"Ye sayang oii..!!! Tak pergi lagi??"

"Nak pergi la ni ," pandai gua menjawab.

Dah sampai motor. Gua hidupkan enjin motor Yamaha Y100 gua edaran Ah Leong Motor cawangan Segamat, Johor. JBU 1*** no plat motor gua. Dulu kaler merah. Pastu tukar biru. Sekarang dah jadi hitam.

"Prenggg..!!!"

Sebelum pergi "Rempah kari daging kan mak?"
"Ya Allah..Ye..!!!" mak gua dah panas.

Gua pecut. Nak cepat. Pukul 1 nak tengok berita TV 1. Warta Tengah hari. Takut terlepas..!!





12.55 pm ; Dalam perjalanan;

" Ooo mak kau..!! Cilakak punya biawak. Kacau daun betul la. Gua tengah nak merempit g kedai pun nak kacau ke," marah gua pada biawak yang gua tak penah kenal pun, tapi cuba untuk bergurau dengan gua secara kasar. Dah la dari dulu tak pandai lintas jalan. Babi punya biawak.


Gua teruskan perjalanan. Nak beli rempah kari daging.
Sampai kedai.
Gua order....




1.05 pm; pintu dapur ;

"Assalamualaikum..."
"Waalaikumussalam..dah beli?"

"Dah.. Ni dia rempah kari ikan BABAS.." balas gua konfiden...!!!

25 comments:

  1. haha..
    tau beza daging ngn ikan tak weh??

    ReplyDelete
  2. erm..... dapat rasa daging dan ikan nanti... tapi itu babi ke biawak yg melintas?

    ReplyDelete
  3. azzaleana:
    terkejut dengan biawak..nak buat cmne..



    bro aloy:
    rase apa, gua kene g kedai blk..klu ckp biawak babi blh?? mcm siput babi..

    ReplyDelete
  4. hahaa....kimisai pn mlatah gak kerw...leh la join d clb...kehkeh...

    ReplyDelete
  5. nasib baik tak bawak biawak tu balik.kang makan kari biawak lak kang...
    hehe

    ReplyDelete
  6. Wokeh haku tau ... bukan salah ko. Biawak nyer fasal. Wokeh!!

    ReplyDelete
  7. lu xmenjawab soklan..

    kene gugur dr periksa nih

    ReplyDelete
  8. wahaahahahaha.
    sirius cerita lawak nie weyh.
    terbaekk!
    ;D

    suma salah biawak.

    ReplyDelete
  9. ok la...buat kari daging ikan...hehehe...aku dah update dah...gi la baca...

    ReplyDelete
  10. mis flamingo:
    termelattahk....huhuh...ader yuran tak...


    naddy:
    cadang mmg mcm tu...ngeh3...buat kenduri biawak...



    lili11:
    ye mmg salah biawak...bab tu org tue2 ckp kuar umah jumpe biawak patah balik...tnye mak nk bli kari apa...

    ReplyDelete
  11. tune:
    hahaha....salahkan biawwak....



    kibaline:
    lawak ketawa jgn sampai kentut....




    patungcendana:
    tak buat kari daging ikan, dapat bonus penyepak kat perut, kene g kedai balik...

    nt gua jengah kat sana wahai patungcendna.....

    ReplyDelete
  12. nasib bukan aku jadi mak ko..
    aku baling ngn kuali..huhuh

    ReplyDelete
  13. hahaha...tak baling kuali, tapi penyepak kat perut...bomus..

    sampai hati..

    ReplyDelete
  14. Mesti mak lu menyirapkan? hahahahah

    ReplyDelete
  15. ni lawak realiti ke rekaan???
    hahaha~~~
    agak sengal laaa...
    haaa~~~

    ReplyDelete
  16. haha...camne leh tesasul beb..lu ushar awek r tu..

    ReplyDelete
  17. haha. Gua pun selalu ja buat silap camtu. Dah tu yg gua ingat rempah kari je. :D

    ReplyDelete
  18. syazwani:
    bukan lawak tp kisah benasr, sampai gua hbs skola, tme bonda suruh g kedai mesti kene tulis walaupun nk beli 1 barang je pon..adoyaii..





    Kimie:
    usha awek mende..biawak cibai punya pasal la ni..




    Alang:
    lu dengan gua sama jek..huhuu..dah salh kene patah balik...

    ReplyDelete
  19. mentang2 ko terbabas..
    kecik2 lagi dah nyanyuk ko nie...

    kena makan kismis lebih2 nie..

    ReplyDelete
  20. bukan terbabas syghasni, tapi terkozut tengok bewok melintas....seram weh..tengah laju...

    ReplyDelete
  21. salam..

    tq singgah mengucapkan tahniah pada saya..:)

    ReplyDelete
  22. tak sama ek daging ngan ikan?

    ReplyDelete
  23. razman:
    mna sama...ikan2, daging2...sebut sekali lagi...

    heheeh g tnye linggam tak caya..



    anaklaut:
    salam...u r welkam...tahniah tau..

    ReplyDelete
  24. ye,... patungcendana...selamat berpuasa...semoga di berkati...

    ReplyDelete

cakap jek..

Kelip-kelip..!!