Yang sudi menjengah...TQ

Sunday, November 1, 2009

Sepinya seorang yatim...

Di tanah gersang itu,
Tandus ku sendiri,
Meratapi sepi,
Menyelubungi diri,
menyentap tersentuhnya hati.

Mimpi itu,
Ku sandarkan harapan yang seribu,
Agar kelak hari mendatang,
Ku akan ditemankan,
Tidak lagi keseorangan.

Pernah jua,
Aku membisu,
Menutupi kelabu taman kalbu,
Meliputi sepi yatim diri,

Pernah jua ,
Aku tersenyum,
Membuang kelam hati yang terpendam,
Menyaluti hati di landa sepi,

Ku sering tertanya,
Bilakah akan kembali,
Mereka yang telah hilang,
Mereka yang telah pergi,
Ku sering menanti ,
Bila pula semua nanti,
Menjadi bahagia,
Tanpa derita,
Sediakala.

Di sudut hati itu,
Pernah ku terpanggil,
Untuk mengusari hidup ini,
Biar tiada sepi,
Biar tiada lagi,
Diri sendiri yang di onak lara hati,
Di cengkam sepi yatimnya diri...


p/s: Ini perasaan menjadi Yatim sejak dari kecil. Ini luahan sebenar. Bukan mudah menjadi seorang Yatim. Walaupun namamu YATIM..hahaha....

27 comments:

  1. Akak pun anak yatim, sblum kawin memang sepi sangat tapi lepas kawin bagaikan terisi tapi tetap sunyi tanpa insan yg dipanggil 'ayah'

    ReplyDelete
  2. betul yang bro cakap tu.
    apa yang penting adalah kita menerima hakikat, mendoakan mereka..

    ReplyDelete
  3. hai kimi..

    sori for you..

    kalo sunyi ajak la aku kuar

    *wink*

    ReplyDelete
  4. ramai juga orang yang tak yatim sepi juga. lagi seksa. sekurang2nya anak yatim ada alasan kenapa sepi.

    p.s t.kasih singgah dan komen anda.

    ReplyDelete
  5. ni yatim bin piatu ker? hehehehe
    doakan ibubapa walaupun mereka sudah tiada...
    semoga rohnya dicucuri rahmat Allah SWT... :)

    ReplyDelete
  6. Syahdunya rindu
    kepada mereka yang telah pergi
    daripada merekalah aku
    kenal dunia ini
    walau kasih belum sempat bermanja
    sepi telah menyelumbungi hidup

    kiri dan kanan
    kosong
    aku kedinginan
    tanpa mesra lengan-lengan yang setia
    merenguhku
    kembali dari sekolah
    kembali dari khemah
    pulang ke rumah

    ibu
    ayah
    moga ruh kesayanganku berdua
    dirahmati Allah SWT


    p.s: aku tumpang sedih.

    ReplyDelete
  7. aku buat background efek angin sepoi2 sket..baru syahdu..

    ReplyDelete
  8. macam tu la perasaan anak2 aku ...:-(

    re:...berat badan aku?...aku tak timbang pun malam tu...hehehe...

    ReplyDelete
  9. kalo yatim piatu mmg menyedihkan bro.

    kalo nama yatim, takpe kot?

    hehe.

    ReplyDelete
  10. annie:
    yang sepi itu akan menyusul bahagia untuknya



    miss llulu:
    jangan menangis kt sini, badah blog gua...




    bias;
    ya betull.!!!huhu




    terompah kayu:
    itu wajib..itulah sygkan mereka...



    akmar ramli:
    jom malam mggu...hahaha..



    al-lavendri;
    tapi alasan itu tak pernah dipinta, tak pernah di rayu..

    ReplyDelete
  11. bro Naz:
    tak la yatim piatu, tp ttp terasa..


    setiakasih:
    ermm yatim gak ker??
    thanks sudi buat puisi tu...



    faiq:
    bek pasang je lagu KITARO..hahaha



    patungcendana:
    kalau begitu jaga lah mereka sebaik mungkin..
    yg ptg didikan agama..


    farah:
    kalau nama je yatim mgkin sepii sebab tadak awek..tak pon sebab tak tgok citer SEPI,...haha

    ReplyDelete
  12. sob sob sob....
    ikhlas ni...
    ikhlas sedih ni... :P

    ReplyDelete
  13. Qaseh:
    hmm jagn mngis dah tau..basah blog ni nnt rosak laptop hahahah

    ReplyDelete
  14. penjelasan. maksud saya alasan tu "reason". nak kata apa erk ?

    ReplyDelete
  15. aku tak yatim...
    aku di'yatim'kan dari kecil...
    huhu

    ReplyDelete
  16. hye..
    u jangan la terus-terus macam nie
    i know its easy to say..
    memangla everytime kita sorang-sorang
    macam-macam kita ingat kan..?!
    tapi
    whatever it is life must go on!!
    i kan ada...
    =)

    ReplyDelete
  17. aku,takut dengan sepi,tidak mahu sendiri,hanya mahu mereka di sisi..

    re: time kaceh kerane singgah blog saye.

    ReplyDelete
  18. al-lavendri:
    tahu,..sje je buat persoalan..hahaha


    setiakasih:
    maksud di yatimkan macam mane tuh??

    chenta:
    hye..
    ermmm mmg kena teruskan..bttul ke u ader??
    ok ui tggu kat sini tau,...


    masturah:
    takut ke tak, di alam kubur nnt kene bersendirian..heheh laggi sunyi sepi dan gelp...erkkkk...YW

    ReplyDelete
  19. hei
    ulang tahun kelahiran kita hampir sama
    ley celebrate together2
    xla u sepi lagi kan
    sebab i dah ada..
    =)

    ReplyDelete
  20. even wa dah private blog wa tetap sokong lu ye blog...
    sori beb sebab dah private..
    hummm...

    ReplyDelete
  21. SalaAm..

    Kanda kimisai, oleh kerana dinda hanis yang menulis entri "Di saat kanda menjadi suami dinda" itu, rasanya baik dinda yang jawab..

    Sdr. Kimisai, apa ertinya "suci" itu? Kalau "dara" yang dicari, ketahuilah bahawa bukan semua perempuan dilahirkan dengan selaput dara. Selaput dara juga tidak sama bagi perempuan yang memilikinya. Ada yang tebal dan ada yang nipis. Kadangkala selaput dara seorang wanita itu telah koyak sebelum berkahwin kerana sukan, kerja berat dsb.

    Kalau "suci" yang dimaksudkan itu adalah tidak pernah disentuh oleh lelaki, maka itulah suci yang hanis lihat lebih wajar dicari. Wanita yang baik, yang solehah akan sedaya upaya menjaga batas pergaulannya dengan kaum Adam. Malangnya amat sukar mencari gadis-gadis seperti ini pada zaman kita. Yang ketara dilihat adalah remaja-remaja perempuan membiarkan tubuh mereka diraba sewenang oleh teman lelaki. Alasannya, "Kami bukannya berzina pun. Hanya ringan-ringan saja."

    Hakikatnya, terpulang pada yang empunya diri untuk menilai sejauh mana kesucian itu sanggup dipertahankan. Mengambil kata-kata warga kerja majalah Remaja (edisi ke berapa, dah tak ingat..) Bila malu sudah hilang, maruah terletak di hujung kaki..

    ReplyDelete
  22. chenta itu chenta:
    ermm ye ke dah da utk i??
    hahaha
    hampir same tu bpe hb??





    kelip2:
    kenapa kunang2??



    azza:
    ye la dah tak bagi tengok nk wat cmne??
    hehe



    hanis:
    ermmmm nt gua jawab kat blog lu k..hahah

    pjgnye jwpn..anyway thanks...

    ReplyDelete
  23. bfday i 17 july
    selang bape ari je kan?!

    ReplyDelete
  24. chhenta itu kita:
    ye ke??ermm 5 hari kot..haha

    ReplyDelete

cakap jek..

Kelip-kelip..!!