Yang sudi menjengah...TQ

Friday, July 3, 2009

KBSM : Gua, mercun dan Cikgu Rapinho

Hari ni Jumaat. Gua nak balik Keratong 07 yang indah nan permai. Gua memang nak balik. Tak kira apa nak jadi, jadi la. Yang penting gua dapat sampai keratong 07 petang Jumaat ni jugak. Gua puasa hari ni.Gua nak sampai umah, tido2 dulu baru bangun bukak pose dengan mak dan keluarga tercinta. Maknanya, gua ponteng la kelas pagi tu. Ponteng perhimpunan kantoi dah dengan Hayat hari tu. Harap2 tak kantoi dah la. Hahaha..

Gua dah bersiap. Beg balik kampung gua letak kat surau sekolah memandangkan belakang surau la tempat yang gua nak melepaskan diri pagi Jumaat yang indah ni. Gua set time rehat gua cabut.

Dari luar nampak uniform sekolah gua yang baru gua gosok malam semalam sebelum tido. Tapi kat dalam, gua dah standby baju t-shirt askar, yang gua beli masa masuk Persatuan Kadet Bersatu Malaysia (PKBM). Gua minat baju tu. Nampak maco...!!


"Kriiingggggg...!!!!"

Huh..!! Masa rehat. Gua kena cepat. Gua bergegas pergi ke surau. Dah sampai masa nak ponteng.


***************************************************************************************
SURAU; belakang tandas.

"PomPamPongPang..!!!!"

Berderau darah gua. Buduh betol diorang ni main mercun kat sekolah. Gua agak mesti Raphino tu datang jap lagi. gua cuak jugak takut nanti beliau datang, gua pulak yang kantoi nak balik kan. Puasa baru 3 hari dah main mercun ka??

Gua tengok sapa2 yang ada kat belakang surau. Ceh!! ingatkan sapa. Member2 gua jugak. nak join sekali tak boleh. Gua nak cepat. Naib baik gua dah rogger member gua budak luar, Amin, suruh dia standby nak amik gua cabut. Gua jengok2, tengok2, Fuh..!! nasib baik dah sampai. Senang kerja gua nanti.

Gua keluar surau. Tadi amik beg balik kampung. Sorok dalam bilik azan. Takut kena curi.

Gua sarung stokin.
Gua sarung kasut CONVERSE gua pulak.
Gua ikat kasut tu.

Gua bangun, angkat beg, terus mara ke belakag tandas, menuju ke pagar yang telah roboh. Sempat gak gua bertanya khabar dengan member2 gua yang sedang 'meyambut raya' tadi. Tak habis2 main mercun, putus tangan kang, jari ke, baru tau. Tu tak kisah, entah2 nanti datang si Raphino tu pulak, mampos dengan gua2 skali kena.

"Ok r Shah, Epul. Gua gerak dulu la. Nanti terlepas bas.." tegur gua sebagai ayat penamat.

"Mu balik naik bende K****??" tanya Epul (sedang koma di hospital sekarang ni, tolong doakan beliau sembuh)

"Gua naik bas Muadzam, tapi suruh Amin hantar sampai simpang Leban Condong. Bas dah jalan dah ni.." seloroh gua kembali.

Lepas salam, gua pun cabut. Baru je lepas panjat pagar roboh tadi, tiba...

"Hoi..!!! Nak ke mana tu??!!"

Gua kenal suara tu, gua cam sangat2. Sama macam suara yang jerit masa gua ponteng perhimpunan dulu.


Arrghhh...!!!! Raphino!!! Lari1..!!! Run for your life..!!! Die2 kill2.!!

Pantas gua pergi menyorok kat belakang tandas tepi pintu masuk kubur. Gua cuak. Gua nampak budak2 main mercun suma dah blah. Mungkin diorang selamat. Gua???

Gua tengok Amin rileks je kat pangkin kubur tu. Siap senyum2 lagi kat cikgu tu. Cikgu tu pulak boleh rileks tengok Amin. macam bukan pelajar die jek. Gua jeling Amin. Tanya cikgu kat mana??!!

"Cikgu datang sini, baik ko cabut sekarang..!! Dia datang tu. Dah panjat pagar dah...!!" kata Amin.

Huh??!!
Mampos aku..!!!

Dengan berbekalkan oksigen yang masuk, dan CO2 yang keluar, gua buka langkah seribu.

Zupppp.....Berdesup gua cabut. Macam Husin BOl tu. Laju nak mamapos gua lari. Tak toleh belakang. Siap angkat tangan tutup muka lagi, takut Raphino tu nampak. Tu takpe, yang gua tak tahan, ada pulak member2 gua yang dok bersidai buat gosip MELODI kat hujung makmal sains tu nampak gua cabot. Malu beb..!!! Jatuh standard dengan saham gua..!!!

"Laju weh..laju..!!"

Babi..!!! Siap bersorak lagi. Menate punye member. gua dah malu tahap cipan dah. Nasib baik muka gua tutup.

Gua sampai kat pasar. Gua rehat jap kat situ. Beg gua tinggal kat tandas kubur tadi. harap2 Raphino tak nampak beg tu. Gua SMS Amin. Suh dia amek beg gua.

Gua tunggu.
Amin datang amik gua.
Gua naik motor.
Amin menunggang.
Gua membonceng.

"Weh dia kejar tak gua lari tadi??" tanya gua kat Amin
"Die nak kejar, dia naik motor aku tadi. Tapi motor aku kan susah nak start. So dia tak jadi kejar," balas si pendek Amin (jangan marah Amin)

"Dia tanya tak sapa yang lari??"
"Tanya, tapi aku tak bagitau pun. Aku cakap tak kenal."

Bagus!! Alhamdulillah...!!



*************************************************************************************
Keratong; Umah gua; Masa bukak puasa;

"Tetetet..te..tet..."

SMS masuk. Telefon bimbit gua tu. Gua capai. Tekan show mesej.

"K****, ak dgr td Raphino tau spe yg lari dr sek td. Isnin ko jga2 r takut nnt die cr."

Huh??!!

Gua cuak.
Makan tak lalu.
Tapi du pinggan Mee Rojak gak habis.


*************************************************************************************
Sekolah; Isnin; Minggu depan;

"Sekian sahaja perhimpunan kita pada pagi ini,"

Tamat tanpa menyentuh sedikit pun hal yang berlaku Jumaat lalu..keh..keh..keh...

Gua selamat beb..!!!!

Free Signature Generator

16 comments:

  1. die saje malas nak kecoh kecoh tu..

    ReplyDelete
  2. aparahhh..
    cikgu tu alzeimer lak..
    camner dia boleh tak ingat..
    wa baru nak gelak..
    kalau2 lu kena libas tadi..
    cikgu nie tak disiplin arr..

    ReplyDelete
  3. bro_aloy:
    bkn tamau kecoh...cikgu2 gua mmg pelupa..



    sayanghasni:
    cikgu tu dah tue..haha
    aah xdisiplin walaupun die sndr cikgu disipli..buat pngjaran tau..

    ReplyDelete
  4. Ko masih sekolah ke wei? Ke ni citer ko 10 tahun lalu?

    ReplyDelete
  5. lu kaki cabut gak yer mase zaman sekolah dulu..kalau lu satu sekolah same gua mesti lu satu group same gua...

    ReplyDelete
  6. dia saja uhsa lu dari jauh..pasni mesti bab lu kena rotan palk kan? kan? kan?

    ReplyDelete
  7. grunge:
    gua dah masuk maktab la bro..tu bukan soploh tau lepas...gua kan tak tua sangat..hehehe



    XXXmalaysia:
    mungkin kita tak ditakdirkan bersama di zaman sekolah...kelahiran akan datang???INSY....hehe


    gua stomek:
    tak kena rotan, kene terjang ja,.,....gua nk rotan lu beb...heheh

    ReplyDelete
  8. hahahah tak bleh blah. apsal ko tak tanam je diri ko kat seblah kubur tu? lagi afdal hahahah hebat gak ko lari.

    kalau aku sure aku serender.

    ReplyDelete
  9. kau menyorok kat kubur...salute kau...hehehe

    pasal kawan kau coma?

    re:...ukurlah wanita tu dr dalaman..jgn luaran...

    betul tu...tapi orang tetap tengok luaran...

    kalau luaran cantik...terus mereka anggap dalaman tak cantik...

    kalau luaran tak cantik terus dikata dalaman pasti cantik...

    tak adil kan...

    ramai juga yang cantik di luar dan cantik dalaman nya

    dan ramai juga yang buruk diluar dan buruk juga dalamannya...

    taqpi orang cuma kata...kalau lawa mungkin hati jahat...stresss aku...

    kau macam mana?

    ReplyDelete
  10. neon:
    camna nak tanam diri sendiri...ko tolong la..hahaha...gua kan sprinter beb...wakil umah hijau...ngeh3..





    patung cendana:
    ala siang2 gua beran la nyorok kat kubur...kalau malam, rela gua kena tangkap wooo...

    gua rep kat coment lu ka patung...

    ReplyDelete
  11. kimi...masih bernafas kah kau? lama tak dengar berita...

    ReplyDelete
  12. en.kimisai prsn muda nmpknya hua3

    ReplyDelete
  13. xsiela.::
    bukan perasan muda, tapi memang muda..hahaha...bkn mcm...ngeh33.....



    wahyudi:
    dapat dikesan tapi tanpa liputan...gua skang kelam kabut dengan praktikal..nanti gua bagi liputan siap 3G agi..hahaha

    ReplyDelete
  14. oh sedang praktikal...hehe...

    ok...ok...praktikal dulu...pastu baru sambung blogging...

    good luck! :-)

    ReplyDelete
  15. huhu bkn la tank blogging tme prktikal..just tadak mase..huhu

    thnks..

    Dunia Gelap lu datang tak ???

    ReplyDelete

cakap jek..

Kelip-kelip..!!