Yang sudi menjengah...TQ

Tuesday, November 30, 2010

Peronda berjaket biru...!!

Jam 4 pagi lepas gua PunchOut kat tempat keje gua....

"Berat mata ku
Memerhati mu,
Fikiran buntu,
Mengenangkan mu,
Sesak nafas ku,
Melepaskan mu,
Di angin lalu............" -The Times

Tiba-tiba " Weh K**** merah lah..."

Gua dengan tanpa was-was menekan brek BabyBEK gua. Perlahan-lahan kereta berhenti.

"Owh lampu oren dah tu. Mesti hijau belah sini" bisik hati suci gua. Padahal tak benar. Lampu yang gua anggarkan kan hijau tak menyala. Kereta dah bergerak perlahan-lahan.

"vrommmm..!!!"

Gua teruskan perjalanan jugak.

"Damn!!!"

Tetiba kelibat Kereta Peronda WQN 9080 di seberang jalan laju meluncur untuk membuat pusingan U semata-mata nak mengejar BabyBEK gua. Gua perlahankan kereta. Peronda Berjaket Biru di belakang.
****************************************************************************************

"Lampu merah tu, kenapa langgar..."
"Tadi dah perasan, pastu la..bla..bla..bla...."

"Apsal gelak ?? Ingat adek beradik ke.."

Bla... Bla... Bla....

Macam-macam pertanyaan yang Peronda berjaket biru tu bagi. Nak psiko gua la konon. Gua tak kesah pon kalau nak sman gua ke apa ke, tapi brader tu kerek semacam. Ok gua terus terang yang brader tu dari Sabah. Sabahan bah!!! Dua-dua Sabahan. Tapi kenapa sorang je yang macam cilaka. Cakap kerek-kerek.

Ooo lu ade pistol kat pinggang, ade no siri kat dada yang kononnya bidang tu, lu ader jaket biru yang ntah bape minggu tak basuh, pastu kira lu boleh nk kerek la dengan orang awam??!! F..!!

Gua tau gua buat salah lampu merah. tapi pukol 4 pagi kot. Kadang-kadang jam 3-7 pagi pun gua perasan ader jugak peronda berjaket biru yang melanggar peraturan. Tak bagi signal, langgar lampu merah, dan macam-macam lagi. Kalau tetiba gua tahan lu orang pastu tanya kerek-kerek agak-agak boleh tak ?? Owh lupa gua bukan berjaket biru, ber no siri di dada malah tidak berPistol juga. Maaf..!! Gua tiada hak bersuara. Jari tengah la gua bagi. Ok??

Bukan gua cakap semua perronda berjaket biru. Tapi segelintir. Yang macam semalam yang tahan gua dengan member gua kan. Tak patut la cakap macam cibai. Tuduh gua gangster. Cakap macam. Setahu gua peronda-peronda berjaket biru semua ada SPM kan?? Semua terpelajar kan?? tapi apsal yang semalam yang 'memandu' Peronda WQN 9080 macam orang tak berpelaajaran jek?? Takde rase hormat langsung. Macam babi la senang gua cakap. Yang gua pelik nya, kelindan a.k.a pembantu die yang kat sebelah tak cakap apa pun. Takde kerek-kerek. Baik je. Siap bersembang gelak-gelak lagi.

Gua tau lu bagus, jadi peronda berjaket biru. Tapi gua lagi bagus. Gua cikgu. Pergi mampos la kalau nak cakap cekgu langgar peraturan. Nah jari tengah atas dahi lu..!!

Lu orang tau tak soklan-soklan yang kononnya membunuh la daripada peronda berjaket biru semalam?? Lu orang pikirlah sendiri....

1. " Ko bonzer ke??" - gua pelik apsal la bangang sangat peronda WQN 9080 tu semalam. Gua belajar kat maktab. Tak logik la gua jadi bonzer. Bangang tak?? Ader SPM tak soklan tu??

2. " Ko samseng eh??" - boleh plak kuar soklan tahap UPSR ni. F..!!

3. " Rambut tinggi terpacak.." -Uishhh dah jadi cekgu disiplin pulak. ade pulak kan akta kat Malaysia yang bagi kebenaran kat peronda berjaket biru ni nak sound-sound rambut. Mak gua pun tak kesah. Lu pulak nak buat-buat bagus. Padahal tak ganggu adek beradik tiri belah kakak ipar mak lu pun. :)

4. " Ko ni kan , kalau India (merujuk masyarakat INDIA di Malaysia) dah lama aku sepak tau. Ko India ke??" - kenyataan ni menunjukkan segelintir peronda berjaket biru bersikap prejudis. Tak 1 Malaysia langsung. Camna nak orang respek lu?? Lu tau tak kalaulah gua betul-betul India, dah lama gua rakam lepas tu hantar kat PM wat laporan yang lu tak ikut konsep 1 Malaysia langsung. Apsal?? Sebab India banyak buat Kes lu orang terus banned India la?? Macam la kawan-kawan lu dalam balai takde yang India. Tau la kulit gua hitaam. Bongok. Nak sebijik...!!

5. " Ko berdiri gigil macam ni, macam mat gian, ko nak aku bawa pegi balai buat urine?? Hormat la sikit..." - Ok terus terang untuk soklan susah ni. Atau pun penyataan gampang daripada seorang peronda berjaket biru. Gua pakai baju pagoda je men futsal, peluh-peluh gua tak sempat nak salin, Jam pulak pukol 4 pagi. ajak gua bersembang pulak kat luar kereta. Agak-agak lu orang la, jam 4 pagi tu matahari belah timur ke barat ?? Ke brader peronda jaket biru tu tak pernah belajar Sains?? Owh... Lupa, dia ada pistol di pinggang. Demn..!!

6. " Ko melayu kan?? Ish malu aku macam ni orang melayu tak pandai nak hormat..."- Ni memang kenyataan pedas macam KFC hot and Spicy. Lu dah la dari Sabah kan. Tak tau keturunan asli dayak kanibal mana, lu boleh pulak cakap orang melayu macam tu. cara lu cakap tu sebenarnya yang tak hormat orang. Gua sebagai melayu pun rase malu la sebab lu seorang Sabahan yang datang semenanjung cakap orang melayu macam tu. padahal lu hidup kat semenanjung dengan budak melayu gak kan?? Bodoh!!

7. " Ko orang susah ke orang senang?? kalau orang senang aku nak bagi je saman.." - Masa ni gua nak je jawab, 'Abang saman je bang. saya dah jadi cekgu tahun depan. Dah ade gaji. Saya bayar la'. Tapi memandangkan gua ni jenis yang hormat kepada orang yang tak hormat gua, so gua tak menjawab. Gua cakap orang susah. Padahal gua ade simpanan emas bernilai hampir RM400k dalam bank di Swizzland.

8. " Umo ko bapa?? 23 kan ?? 23 tahun je ko hidup tau. Aku kerja bukan baru. Sudah lama. Belajar la hormat orang.." - Percakapan ni langsung takde asas. Apa kene mengena umo dengan blajar hormat?? Apsal?? Sebab gua takde bapa dari kecik so kire gua tak cukop didikan??
Ok kalau macam tu, gua akansujud kat kaki lu kalau lu tak pernah terima duit tepi..!! kalau betul tak pernah lu tuntut kat akhirat apa yang gua cakap ni..!! FUCK!!

Lepas habis bermesra dengan abang peronda berjaket biru tu kan, ala yang yang bertubuh ala-ala Fahrin Ahmad tu, yang ader pistol kat pinggang ala-ala KOBOI tu, ala yang bawa Waja WQN 9080 yanag ala-ala Lancer tu, terus gua blah masuk kereta. Gua tak salam pun. Hahaha.

Pastu gua nampak member gua salam dengan peronda jaket biru yang baik tu. Gua pun keluar sebab nak salam gak. Sebab member dia tu bik. Sembang-sembang ramah. Tak kerek. Bukan macam si pemandu tu. Macam cilakak..!!
**************************************************************************************

Dalam kereta gua sambung kutuk balik peronda berjaket biru tadi. kutuk belakang biar banyak dosa sikit. :)

Gua pulang tanpa di ganggu oleh mana-mana peronda berjaket biru lagi.

"Gadisku dalam koma,
Seriuskah keadaannya,
Gadisku dalam koma,
Seriuskah situasinya...." - The Times






p/s:
Pasni kalau kene taahn dengan peronda berjaket biru gua ingat nak mintak saman terus jek. Kalau nak sembang-sembang tapi macam babi buat apa kan?? Buat sakit hati tambah dosa jek. Gua tak cakap semuaa peronda berjaket biru. segelintir je yang macam semalam tu. Naseb baik dia pakai Ves kuning, so gua tak nampak no siri dia. Kalau tak dah lama gua siarkan dalam blog gua ni. tak cukup lagi gua taip HM jarak jarak dan gua hantar ke harian Metro punya surat khabar. Tak cukup lagi gua hantar email dekat Buletin Utama. Bersyukur la gua tak tau nombor siri lu ok breder. FUCK U!!

Monday, November 29, 2010

"Awak... Awakkk... Awakkkk...!!"

***************************************************************************************
"Awak...
Awakkk...
Awakkkk...

Dengar lah ni awak,
Bukan senang kita nakdapat cakap dengan awak ni,
Awak dengar tak....??!!

Awak...
Awakkk...
Awakkkk...

Awak tau tak kita kan,
Sayang sangat dengan awak,
Awak sayang juga kat kita kot,
Tapi kot-kot la....

Awak...
Awakkk...
Awakkkk...

Dengarlah awak,
Kenapa awak buat Dunno jek..!!
Awak kene dengar tau...

Awak...
Awakkk...
Awakkkk...

Kalau awak dah tak sayang kita lagi kan,
Kita tak kesah pun awak,
Sebab kita tau kita tak macam orang lain awak,
Kita ni biasa-biasa jek,
Kan awak kan...

Awak...
Awakkk...
Awakkkk...

Awak ni masih tak dengar kita ni kan,
Awak tau tak,
Memang kita harap sangat dengan cinta awak tau,
Sebab apa tau,
Sebab awak yang mula-mula cakap sayang kat kita,
Dan sebab awak juga yang membuatkan saya rasa bahagia awak,
Terima kasih awak...

Awak...
Awakkk...
Awakkkk...

Awak tak jawab pun saya cakap terima kasih..!!
Awak ni kenapa??
Pandang lah kita,
Awak ni saje je kan nak buat kita marah,
Ye lah,
Kita tak pandai pujuk kan...

Awak...
Awakkk...
Awakkkk...


Awak nak tau tak??
Mula-mula mase kita jumpa kan,
Awak ingatkan malam yang kita kasi satu barang tu kat awak kan,
Awak pun suka sangat sebab awak nak guna benda tu kan awak,
Awak takut markah awak kena tolak,
takut pensyarah marah kan..
Kita pun hantar barang tu kat awak,
Sebab kita dah mula sayang dengan awak tau,
Walaupun itu yang pertama jumpa awak,
Tapi kita dah kenal awak dalam FaceBook lagi..

Awak...
Awakkk...
Awakkkk...

Kalau tak nak dengar takpelah awak,
Kita tak nak pakse,
Tapi kita akan ingat apa yang kita pernah lalui dengan awak,
Tapi juga kita nak nasihatkan,
Awak kalau tak nak dengan mana-mana orang,
Awak kena bagitau,
Jangan letak harapan tau,
Sian orang tu nanti..

Awak...
Awakkk...
Awakkkk...

Kita ingat lagi tau mase kita keluar jalan-jalan,
Awak mintak kita bawa awak kat tempat-tempat yang romantik,
Yang cantik permandangan die,
Kita pun bawa sebab kita sayang dengan awak.
Kita nak luangkan masa dengan awak..

Awak...
Awakkk...
Awakkkk...

Kita rindu lah nak masak untuk awak,
Walaupun rasenye tak sedap pun masakan kita tu,
Tapi kita suka sebab awak cakap awak suka,
Tapi tak tahulah kalau awak buang mase kat rumah,
Memang kita buat dengan penuh kasih sayang awak...

Awak...
Awakkk...
Awakkkk...

Kita tak de masa banyak ni,
Tak tau la bila pulak dapat cakap dengan awak,
Lepas ni kita nak kena soal siasat dah awak,
Kalau ada peluang boleh la,
tapi awak tak layan kita pun awak...

Awak...
Awakkk...
Awakkkk...

Ok lah awak,
Tuan kita pun dah panggil tu,
Kalau lambat sakit dapat malu dapat,
Kalau tak dapat jawab lagi la terseksa awak,
Kita takut ni,
Tapi takpelah,
Bukan kita dapat jumpa awak lagi pun..

Awak...
Awakkk...
Awakkkk...

Kita halalkan makan minum awak tau,
Kita halalkan apa yang telah berlaku antara kita,
Kita jugak halalkan apa yang telah kita tolong awak,
Tapi,
Kita pun nak mintak halal dari awak,
Makan minum,
dan semua la yang berlaku,
Boleh tak awak??

Awak...
Awakkk...
Awakkkk...

Kita pergi dulu k awak,
Selamat tinggal,
Jaga diri awak tau awak..
Assalamualaikum...."
***************************************************************************************
Seketika kemudian...

"Marobbukaaaa..!!!"
"Allah..!!"
**************************************************************************************



p/s:
Sila jangan kaitkan dengan kontroversi agama dan sensitivitinya. Kisah di atas adalah ilusi dan bayangan penulis semata-mata untuk tujuan penulisan puisi. Terima Kasih....

Tuesday, November 23, 2010

Tuesday, November 16, 2010

Semalam Yang Hangat,,~


Semalam gua jalan-jalan dekat Pavillion. Gua terserempak dengan Linda ONN. So gua pun amek gambar. Tak caya?? Tengok gambar kat bawah ni.

Linda Onn dan Kimisai



Naseb bek ade budak boleh tolong gua amek pic. Oh Linda Onn!!

Gua sebenarnya nak ucapkan SELAMAT HARI RAYA semua. Dah lama tak hapdet blog gua. So gua hapdet secara bangang lah. Assalamualaikum!!~

Kelip-kelip..!!