Wednesday, April 14, 2010

Sebelum remaja di belai ibu bapa...



"Semalam suasana menyayat hati tatkala gua menonton Chanel TV3 Dekat di hati ku. Berita yang sangat membuatkan jiwa kita insan yang bergelar khalifah ini cukup hiba. Memang banyak cerita dan kisah yang pernah kita dengar, lihat, tonton malah ada yang hadapinya dengan realiti yang sungguh ngeri dan kejam. "

GUA TAIP AYAT DI ATAS DENGAN PENUH PERASAAN. SILA HAYATINYA..!!



"Pejamkan mata, renungkanlah kembali"


"Mayat bayi baru lahir di temui di dalam tong sampah.."

Cilakak punya orang yang buat. Sudah meninta, tak mahu menjaga. Sudahlah berdosa, kejam pula, sikap macam binatang haram. Gua tak nak menyalahkan sesiapa dalam hal ni. Laki ke perempuan ke semua sama je. Ye..!! Anu je yang berbeza. Tapi sebab berbeza ituah yang menyebabkan kes-kes kejam macam ni berlaku. Macam magnet; Utara + Selatan = Bercantum. Kita insan yang berperanan meneruskan kehidupan untuk zaman-berzaman dengan berteraskan keamanan, kebahagiaan, ketakwaan, kejujuran dan banyak lagi nilai-nilai murni yang harus ataupun wajib ada dalam diri kita semua.






Gua tau mungkin banyak gambar di atas tu lu orang pernah lihat, pernah tengok dan baca kisahnya. Tapi gua saje nak masukkan entri ni dan gambar-gamabr tu sebab gua rasa memang patut gua luahkan yang gua bengang dan sedih sangat. Kejam ke dunia ni sampai binatang-binatang yang buat kerja kat atas tu tak sanggup menghadapinya?? ; banyakkan amalan lah..!!



" Biasalah semua manusia tidak sempurna..!!"

Gila ke apa?? Pepatah tu memang sesuai, tapi boleh tak bayangkan kalau kesalahan yang kita buat tu melampaui batas sebagai seorang insan?? Bukan hak kita untuk membuat satu perkara sewenang-wenangnya. Gua sendiri ada buat silap, tapi gua tak rasa ianya sekejam Binatang-binatang ni.



"Sebelum remaja di bela ibu bapa, di beri apa yang di pinta....
Sesudah remaja dia kenal dunia, tanak ikut cakap ibu bapa..!!
"

Hah..!! Inilah akibatnya. Kecik-kecik taknak mampos..!! Besar-besar dah la menyusahkan orang, kejam pulak tu. Kalau mak bapak lu orang tau lu orang buat kerja gampang ni kan, sah-sah diorang pun taknak lahirkan lu orang tau tak..!! Baik pakai kondom je kalau tau lu orang nak lahir..!!




Bro & Sis :

"Pandai buat, pandai tanggung. Nah sekarang, pandai buat memang pandai tanggung. Tapi tanggung dosa kaw-kaw. Dah la tak tau bila nak bayar dosa besar berzina tu, ni pulak pergi topup dengan dosa kat atas tu..!! Hah..Makin banyak la kredit nak masuk neraka kan..??!!"


P/S ;


"Maaf andai gambar-gambar tidak menyenangkan dan meloyakan ; REALITI..!!"

11 comments:

  1. manusia sering lupa.. bile nafsu melebihi akal, semua nampak indah,walhal indahnya hanya sementara,berfikirlah sebelum buat, kelak merana diri... sudah tiada gune~

    ReplyDelete
  2. aku mmg tak leh tengok benda nie rasa macam nak terajang ajer muka ornag yang buat tu

    ReplyDelete
  3. zach:
    benar apa yang lu cakap..gua mintak jauh kan dr benda macm ni.. tak sanggup beb,..!!


    mamai:
    kalau gua tak terajang, gua kerat kaki tangan die, then gua lepaskan dalam hutan kat banjaran himalaya tuh..!! geram gile .

    ReplyDelete
  4. semakin hari semakin byk y buang ank ni,,mmg x berperikemanusiaan lgsung,,,,sgt kesian baby y x tao pape 2,,sob3x

    ReplyDelete
  5. bro mamai emo ni...gua tolong tanam sekali orang2 jenis xde hati perut ni boleh,

    ReplyDelete
  6. aku teringin nk jumpa diorg y buat ni.........
    soalan aku satu jer... ada minta tolong org or keluarga x ms mengandung supaya x membuang gini?

    sebab bila dah ter'buncit' ladies ni dilayan cam sampah.... sila faham, bukan dia sorg salah, manusia keliling dia y macam kita ni pun sama salah!

    ReplyDelete
  7. ispider:
    tau takpe...ntah la..nak kiamat kot..

    XXXmalaya:
    jom2..tapi lu orang korek la kubur durang..gua tak sanggup..ahakz..

    zonaku:
    memang bukan die je yg salah, tapi sebelum buat kena pikior dulu..n kalau salahpun jangan la sampai kejam kan?? Mungkin lu boleh nasihatkan mak die kot lepas ni =)

    ReplyDelete
  8. eeeeeee...skrg ne kes buang bayi byk kn...i bgn je pagi baca paper ada kes2 buang bayi,....depa mmg kejam...benci sgt2..

    ReplyDelete
  9. HONEYBUNNY:
    HHHAHAHAHAH sempat sarapan tak baca paper tu?? klu sempat mau termuntahnya nnt....

    ReplyDelete
  10. kenapa diorang buang anak sampai macam tuh sekali? kalau tak sayang pun...letak la kat rumah kebajikan ker...aku tak sanggup tengok anak tuh mati disebabkan dosa MAK PAK diorang...huhuh...apa kata dorang bagi kat aku jer...aku tak mampu pun aku sanggup jaga....huhu

    ReplyDelete
  11. hujan;
    kalau semua berpikiran cm lu kan mesti besh.. tp tak besh gak sebab nt ramai yang buat anak then bg je kat lu..ahahahah ramai la anak angkat lu...

    ReplyDelete

cakap jek..

Kelip-kelip..!!