Yang sudi menjengah...TQ

Monday, October 25, 2010

Harga minyak turun!!~

Hah tajuk tu saje je buat gempak. Gua nak tulis pasal hari minggu gua baru-baru ni. Gua malas nak taip panjang-panjang sebab letih baru balik dari kampung. mana yang ade kira ok la kan. ;)

Hari sabtu lepas abang gua menikah kat Mantin, rumah pengantin perempuan.
hari ahad pulak kenduri persandingan abang gua kat DewanSeri Endon, Percint 10 PUTRAJAYA.

tengok la gambar-gambar kat bawah ni yek . :)

24 Oktober 2010
Dewan Seri Endon, Putrajaya
Mohd Nazrul Effendy Vs Farhana
















Saturday, October 9, 2010



Mereka juga manusia. Mereka juga insan biasa yang mahukan kehidupan sempurna. Andai itu yang menjadikan mereka sebegitu, biarlah. Sokonglah mereka. Berikan apa yang perlu. Wang ringgit?? Harta benda?? Tak perlu semua itu. Yang penting sokongan dan galakkan dari kita semua untuk mereka . Apa yang paling diperlukan adalah ilmu yang kita curahkan. Bagi gua, gua susah nak bezakan mereka dengan kita semua. Memang kalau dilihat pada kehidupan mereka, mereka daif, tidak smart, tidak hensem kotor, jijik, malah ada yang beranggapan mereka itu najis. Hanya kerna mereka tinggal di dalam hutan tidak berbaju dan tidak bermekap. Apa pentingnya semua itu??


2 hari lepas gua bersama budak-budak kelas gua mendalami kehidupan orang asli di Sungai Kiol, Jerantut, Pahang. walaupun sebenarnya tujuan kami ke sana adalah untuk mengadakan bengkel Pendidikan Seni Visual di sekolah tersebut.
**************************************************************************************


Selasa; 5 okt 2010

Dah siap semua kelengkapan, semua peralatan, surat menyurat dan segala makdatok, gua dan bebudak gua teruskan hasrat murni kitorang nak mengadaklan bengkel/karnival Pendidikan Seni Visual kat sekolah orang asli iaitu Sek.Keb. Sungai Kiol yang terletak di pedalaman Jerantut, Pahang.

Ni semua sebab nak lengkapkan amali semester 8 ni. Yelah, dah nak habis study kan . Sampa i je kat sana, tanpa kitorang duga, ade sambutan daripada warga sekolah. Sia apa bunga manggah. Turun je dari bas, gua pun berjalan menuju ke Guru Besar sekolah tu. salam punya salam samapai tak nampak ade persembahan sambutan untuk kelas kitorang. Pensyarah yang ikut pun tak sangka ade juga sambutan. Pihak diorang pun tak bagitau nak buat sambutan . Dah lah kitorang lewat 1 jam juga. Bayangkan bas nak masuk lalu denai2 alam menuju ke Sungai Kiol tu. Pergggg.!!! Yang ade lesen full bawak bas je layak k.








Selesai je upacara sambuatan, kitorang bergegas nak siapkan tugasan berikutnya. Alang-alang dah sampai mesti kene tinggalkan sesuatu ye tak ?? So dalam perancangan yang lepas kitorang akan menyiapkan satu mercu tanda kat sekolah tersebut. Cantik ke tak, naseb lah, yang penting ianya ikhlas dari pihak kitorang. Budak-budak pompuan lak sibuk mengemas bilik tetamu, buat hiasan, ceriakan dan macam-macam lagi. Lu orang tengok la hasilkerja kitorang. Nak cantum kan tayar je dah makan mase 2 jam. Hah..!! Tu la bebal sangat kat KL tanak pasang siap-siap..!! Sapa lah pengerusinye yek ?? Tettttt..!! Padahal gua . Hahaha.






Rabu 6 oktober 2010

Hah. Bermula episod sebenar kedatangan gua kat kampung ni. Lepas berbincang apa yang patut dengan guru-guru sekolah tersebut, jadi kami pun bercadang nak mulakan majlis jam 8 pagi kononya. Tapi lambat. Yela . masaa kat hotel tu ade yang bangun lambat. Ade yang bangun awal mandi lama. Ada yang bangun awal semayang je, mandi lambat. Jadi tungu punya tunggu last-last kol 7.30 baru nak gerak ke sekolah. Apa hal. Janji semalam nak gerak kol 6.30 pagi. Janji melayu, ni lah dia. Haha. Nak masuk ke sekolah tu saje dah makan mase 45 minit. Jalan denai la katakan . So kitorang sampai jam 8.45 mcam tu lah.

Samapai-sampai je terus buat kerja. Pasang apa yang patut, buat itu ini dalam kelam kabut. Takut tak sempat. Majlis nak mula jam 9.00 dah. Tup tup dah siap semua, majlis pun berjalan dengan lancar. Senang cakap sampai habis karnival/bengkel ni takde masalah yang di hadapi.











Asalnya memang lah untuk kanak-kanak tapi memandangkan orang kat sana tu tak penah buat aktiviti ni, so kitorang panggil diorang join sekali. Bukan main seronok sekali. Tengok la mamat tu.












Dah habis semua, kitorang bergeak balik ke KL jam 2.30 petang. Dan memandangkan masing-masing dah sangap nak makan IKAN PATIN tempoyak, semua serbu singgah ke TEMERLOH. Perghh brader.. Tak kasi Chan...

Jam 7.15 baru kitorang sampai ke KL.Bukan sebab jem, tapi sebab bas maktab gua body je lawa, enjin standard Kancil gua jek. Punya lah lama nak sampai KL. kalau nek kete dari Temerloh nak tak nak mahu dekat 1 jam setengah. Ni 4 jam saja dok kat higway karak tu. Hahah. Pengarah sila peruntukkan duit untuk bas baru. So harapkan semua berpuas hati la dapat ke sana. Maklumlah ini kan last projek kita bersama. Lepas ni masing-masing posting dah tak jumpe. Mesti gua akan rindu gile-gile. Kena pulak posting jauh-jauh. Tak tau bila lak dapat jumpa. Kalau ada salah dan silap sepanjang kat Jerantut tu gua mohon ampun k . Selaku pengerusi aktiviti, mesti ade yang lu oarang tak puas hati kan. Ok selamat maju jaya semua.

HIDUP ORANG ASLI. DESA KITAK HARUS DI JAGAK..!!~


Thanks to :

Budak-budak kelas gua G 8.1 (PSV) IPG Kampus Ilmu Khas
Ketua Jabatan PSV
Pensyarah penilai
Abang Khalil dan Abang Zaki selaku driver tip top IPIK
Warga sekolah SK Sungai Kiol, Jerantut
Jerantut Hill Resort
Warung Pak Ussof, Temerloh
*************************************************************************************

p/s :
Kalau pasni dapat posting kampung asli pun dah takde hal. Sebab dah ade pengalaman. Heheheh~








Saturday, October 2, 2010

Kawen..?? Cuak.....

Nyaman je petang tu di Taman Tasek Titiwangsa. Hari raya. Memang ramai yang keluar balik ke kampung. Setakat berlari anak keliling tasek tu, baik balik kampung jumpa ayah bonda tercinta,lagi berpahala. Haji Deris bersama konco-konconya laju bergegas ke sekitar tasek. Hari puasa ke 29 memang cepat-cepat sahaja Hj Deris nak habiskan kerja. Nak berbuka la katakan. Di kelingnye sekitar tasek, ada kelibat dua ekor belangkas. Hah..!! Mengena..!! Kat tasek pun ada belangkas..!!

"Haaa.!! Assalamualaikum...Suprise..!!" jerkah Hj Deris dengan konconya.
"Waalaikumsalam..!!" Kelam kabut belangkas tu bangun. Pelukan sayang tadi terus dilepaskan. Nak kontrol la konon.

"Ni dah kawen ke belom?? Duduk peluk..!! Hahhh..??!!" tegas Hj Deris sebagai hero.
"Errk... Kawen dah abang, nikah cadangnya hujung tahun ni.." selamba je mamat tu jawab. Tau lah penghuni neraka. Kontrol-kontrol la nak jawab.

Akibat jawapan yang kurang tepat itu, Hj Deris dengan kuasa Veto nya menikahkan belangkas tadi di pejabatnya serta merta. Wali??!! Wali Hakim la. Takkan Wali Band?? Hahahaha... pasal wali tu lu tanya Hj Deris sendiri.
_____________________________________________________________________

Dan semalam merupakan hari pertama Man Toya menjadi suami Suhaidah. Bahagia. Pengantin baru la katakan. Sebelum ni rintangan dan onak duri memang pedih. Apatahlagi Man Toya bukan jenis kuat agama. Di tanya dengan pak mentua die Hj Kamsan, jenuh nak menjawab. Peluh satu badan Man Toya.

"Ace kamu bace surah An-Nas acik nak dengor sikit.." pinta Hj Kamsan menguji IQ Man Toya.
" Erkkk... saya tak ingat lah Haji.." balas Man Toya dengan jahilnya.

"Atey, surah apa yang kamu boleh baca?? Surah An-Nas yang pendek pun tak buleh menghapal nye.." lantang sedikit Haji Kamsan bertegas.
"Erkkk.. surah ni saya tau la..."

"Hah baca lah.." Haji Kamsan menyampuk.
"Qul 'A'uzubirabbinnassss....."

Pangg..!! Sekali Haji Kamsan tepuk dahi daaa. Tergaman Haji Kamsan kejap. Itu takpe lagi. Masa nak akad nikah dulu, Man Toya pun ada menunjukkan kejahilannya. Cuak punya pasal, semua tak jadi. Gugup. Tu yang gua takut. Hahaha. Macam-macam boleh terjadi tau. Man Toya apatahlagi. Gabra tahap gaban la.


"Cuba kamu istighfar saya nak dengar.." kata Kadi Dusun Tengah.
"Ok..Erkk.. Allahhummasollia...."belom sempat Man Toya habiskan, Kadi pun menyampuk.

"Haihhh..!! Itu selawat keatas Nabi..!! Saya suruh kamu Istighfar..!!" lantang Kadi bersuara kerana bengang. Dah besar-besar pun tak tahu istighfar.

Dengan pantas, akibat nak kontrol malu, ManToya menepuk dahi sendiri dengan kuat dan berkata:

"Astaghfirullahhalaziimmmmmmmmmmmmmm..!!" panjang dan jelas sebutannya.
"Hah..!! Itu lah istighfar.. Iskkk..Iskk..Iskk.." balas Kadi bengang.
____________________________________________________________________

Mungkin semalam akibat keletihan menghadapi gabra diri, ManToya baring sahaja di katil di samping isterinya Suhaidah. Waktu zohhor dah hampir. ManToya belum mandi. Suhaidah juga belum. Penat katanya belayar. Ibu dan bapa nya pula sibuk diluar rumah. Menguruskan isi-isi rumah yang masih lagi bersepah selepas kenduri semalam.

"Allahhuakbar Allahhuakbar..." azan berkumandang merdu irama sang bayu menyelaputi gegendang telinga.

ManToya dah kelamkabut. Mandi belum lagi.

"Ahh, baek cepat-cepat mandi. Nanti solat siap-siap, mesti bapak mentua aku suka..." bisik hatinya comel.

Lalu di gapainya tuala yang sedikit hapak tadi dan bergegas ke bilik mandi. Selang 20 minit ManToya mandi wajib barangkali, dia pun bergegas menyarungkan kain dan baju melayunya. Hensem..!! Tapi malangnya, keluar sahaja dari bilik, sudah tersergam indah hamparan sejadah mengikut haireki solat berjemaah. Haji Kamsan sudah bersila di bahagian kanan. Melangkah sahaja si ManToya tadi ke sejadah, lantas terus Haji Kamsan iqamah dengan niat agar ManToya terus menjadi imam secara OTOMATIK. Bergetar-getar kaki ManToya. Di kontrolnya agar nampak macam biasa sahaja. Di belakang Haji Kamsan, keluarganya menjadi jemaah yang lain.

"Allahhuakbar.." Lantang suara ManToya. MErdu, maklumlah, johan karaoke Kuala Lumpur masa dia belajar dulu. Dan tiba-tiba, dengan yakinnya dan lantangnya....

"Bismillahhirrohmanirrohim....... Alhamdulillahhirobbilalamin....."

Tersembul juga tahap IQ ManToya ni.......

Kelip-kelip..!!